Har 80.000 som ska in i fonder | Sätta in allt direkt eller sprida ut det över tid?

Hej alla.

Vill börja med att skriva att jag uppskattar hjälpen och hela forumet i sig, ni har hjälpt mig mycket och det uppskattar jag.

Nu till frågan, jag har fått loss 80.000:- och månadssparar vanligtvis på mitt ISK ca 6000-7000kr i månaden.

Nuvarande fondportfölj är 200.000:- så ni har någon förståelse för hur mycket dessa pengar jag fått in utgör av mitt nuvarande totala värde i portföljen.

Jag började månadsspara i fonder för drygt 14-15 månader sedan och snittade då in mig varje månad till nuvarande belopp då jag haft mestadels av mina pengar på sidlinjen av börsen.

Hade ni i min situation snittat in er över 3-5 månader med dessa 80k + månadssparandet eller köpt fondandelar för hela summan direkt?

Mvh maskinen.

2 gillningar

In med allt bums, så länge du har en vettig spridning redan. Jag förstår att 80k är mycket känslomässigt, men de gör också snabbt nytta som en stor del av din portfölj.

Om du inte behöver pengarna inom det närmaste så in med allt. Kan du så fortsätt månadspara. Både tid på börsen och månadspara är de 2 viktigaste saker man kan göra för att maximera avkastningen

Det statistiskt sett bästa valet har varit att skjuta in alla pengar på samma gång. Time in the market beats timing the market etc. Däremot finns det en risk att du har otur och lyckas pricka en nedgång, så klart. Enbart om du tror att det blir för emotionellt jobbigt för dig att gå back 15% eller mer på kapitalet du investerat skulle jag råda dig att sprida ut betalningen.

Jag lyckdes träffa en topp runt 2022 med en engångsbetalning på ca 250 000 och fick se mitt “nya” kapital minska månad efter månad. När jag nu tittat på grafen över kontots tillväxt syns den där toppen knappt… Tiden är, antagligen, på vår sida, så länge vi är långsiktiga och sitter lugnt i båten.

Jag är också för att investera allt på en gång. Ska man ändå snitta in sig, så tycker jag en längre period på 12-24 månader är mer lämplig. Kortare än så känns inte lönt, kan ju likaväl bara bli dyrare och dyrare under den perioden.

1 gillning

Här är ett lite längre avsnitt på ämnet:

3 gillningar

Hur lång sparhorisont snackar vi?

Är det till 20+ år hade jag mulat in allt på en gång.

2 gillningar

Är du långsiktig dvs investera i minst 10 år? så in med allt på en gång.

2 gillningar

Dunka in allt på en gång. Statistiskt är det fördel med tid i marknaden. Förutsatt att du har en portfölj som matchar din horisont och riskaccepteras.

Dessutom är ditt månadssparande så pass högt i förhållande till dessa 80tkr att du inte ens kommer märka en nedgång efter en månad eller två.

2 gillningar

Unna dig ngt för 5000 och in med resten på sparandet på en gång.

1 gillning