Det står att dessa rekommenderas nu 2024 men det förespråkas att månads spara och va oengagerad och oinloggad så då kör man ju på dessa 3st år efter år och inte ändrar något så varför säger man då att dessa är bäst 2024 när man gärna har samma i minst 10år?
Jag vill slippa behöva känna att jag måste sälja av och byta till annan fond.
Jättefin portfölj och du kan utan tvekan köra på den sålänge du har en lång sparhorisont.
De som pillar minst i sin portföljer tenderar att få bättre avkastning.
Sen tycker jag ändå det kan vara lämpligt att kanske en gång om året eller vartannat år logga in och se över sina fonder, dels för ombalansering samt så att ingen av fonderna plötsligt lagt ner, bytt index, eller blivit ihopslagen med någon annan fond, eller höjt avgiften till exempel.
Okej så fonder kan lägga ner och alla pengarna gå förlorade eller hur fungerar det?
Jag har en större summa att lägga in så tar gärna emot tips på hur jag bör gå in i dessa 3st fonderna för att köpa allt på samma gång brukar ju vara sådär.
Nej
De flyttar över innehållet i fonden till en annan fond eller så tar något annat företag över driften.
Sällan de säljer och lämnar tillbaka pengarna.
Finns ju ett värde i att fonden har investeringar som bankerna tar in avgifter ifrån.
Ja fonder kan lägga ner, det händer då och då. Visserligen vanligare bland aktivt förvaltade fonder men ändå. Dina pengar sätts då i en annan fond eller så får du tillbaka dem.
Men det händer även att fonder slås ihop med någon helt annan fond. Den andra fonden kan ha en helt annan inriktning. Då får du inte dina pengar tillbaka utan de hamnar ju såklart i den nya fonden.
Angående in med allt på en gång eller sprida ut det så rekommenderar jag dig detta avsnittet som avhandlar det ämnet
Tack för tipset. Nu har jag lyssnat på denna podden och slutresultatet av den blir att gå in med alla på samma gång eller inte hehe. Svårt beslut.
Är börsen dyr just nu? Kollar man investor som är en känd aktie så är den högre än någonsin