Köpa fonder för 50.000:- direkt eller dela upp?

Min fru har 50.000:- som ska investeras i fonder, är det bara att handla för allt direkt eller ska hon dela upp det i tex. 10.000 i månaden?
Har läst om att det kan vara vettigt att dela upp köpen men då har det gällt mer pengar från ett arv eller dyligt på 1 miljon, så i detta fallet kanske det inte spelar någon roll?

Jag tycker ni ska sprida ut det, jag antar att principen är den samma om man allt man har är 50 000 eller 500 000? Rätta mig gärna annars. Sprid ut till årsskiftet :blush:

Hej! Det finns faktiskt ett helt avsnitt kring just detta via denna länk om du vill gräva ner dig: https://rikatillsammans.se/investera-allt-pa-en-gang-eller-sprida-ut-det-over-tid/

Bifogar sammanfattningen från inlägget nedan:

• Det matematiskt korrekta svaret säger att man ska investera allt på en gång. Vi har en förväntning om att marknaden ska gå upp över tid, viket innebär att ju längre tid pengarna får jobba, desto mer avkastning kommer de att ske. I avsnittet visar vi att detta gäller för de flesta tidsperioder, de flesta tillgångsslag, de flesta marknader och de flesta marknadslägen (dyrt / billigt).

• Det känslomässigt korrekta svaret ger att man ska sprida ut det för att minska upplevelsen av ånger om det i framtiden kommer ett billigare läge på börsen. Vilket det ganska ofta gör – men eftersom man inte vet om och när detta läge – kommer (det kan ta mer än 10 år om det ens händer) så är det bättre att investera på en gång. Men det ger en emotionell trygghet eftersom en nedgång ger köpläge och mindre ånger eftersom vi värderar en förlust mer emotionellt än en utebliven vinst.

• Kombinationen av ovan. Istället för att sprida ut över tid – sänk risken och investera på en gång. Det vill säga att om man har tänkt sig att investera 100 % i en globalfond som slutmål och tänkt sig sprida ut det över t.ex. 12 månader. Då är det bättre att kanske ta 50 % / 50 % globalfond och räntor och sätta in det på en gång i denna fördelning med lägre risk. Sedan kan man istället öka risken över tid.

3 gillningar

Det behandlas i ett ganska aktuellt avsnitt i serien “Just keep buying” och kontentan är att mattematiskt skall allt in på en gång och stå kvar. Men då måste man ha nerver för att se investeringen på lång sikt.

Om du sätter in 50 000 på en gång eller spritt över fem månader lär det inte vara så stor skillnad om 10 år ialla fall. Jag hade spritt ut det.
Speciellt i dessa turbulenta tider och så noterar man hur det känns när det svajar, tvekar man, ångrar man sig, känns det ok? Det är en bra värdemätare så har man koll på sina känslor inför detta vilket är inte en oviktig faktor.

Det är känslor som är orsaken till mången dålig investering. Så och för mig. Jag har lärt mig det nu :slight_smile:

1 gillning

Sprid ut det.

Statistiskt sett förlorar man inte så mycket ekonomiskt på det, risken för de största förlusterna är också mindre, samt man sover bättre om natten.

Fördelen med att sätta in allt på en gång är att alla pengar börjar jobba på att göra nya pengar direkt! Sprider du ut det så är det bara en liten del hela tiden som jobbar medans majoriteten i början inte jobbar för er.

Jag hade delat upp det 10/månad för att sova gott.

Sprid ut det över några månader så sover ni godare om natten.

@Gooner Vilka fonder ska ni köpa?

Allt i Storebrand(SPP) Global Plus, och eventuellt 10% i någon Sverige fond.

1 gillning

Lysande fondval! Jag gillar SPP Global Plus mycket, och att eventuellt lägga till 10% Sverige är inte fel det heller.

Hon är fortfarande sugen på att köpa för allt på en gång men nu har hon fått mer/bättre råd än jag kunnat ge, så tusen tack för alla svar.

1 gillning

In med rubbet direkt på indexfonder. Rekommenderar Lysa BRED.

1 gillning

Jag var i samma sits och valde att peta in pengarna med några dagars mellanrum under två veckor. Kändes skönare känslomässigt då, men det faktiska resultatet blev att jag istället missade ett antal uppgångar och förlorade pengar. Så om jag var ni så skulle jag bara peta in allt på en gång och tänka att matematiken säger det är bäst. Om jag lärt mig något under min tid med fonder, aktier etc så är det att man ska hålla känslorna så långt bort som möjligt från investeringarna :stuck_out_tongue:

4 gillningar