Jag har en hyfsat stor summa pengar som ska in på börsen. Avanza Global är planen, denna innehåller ju till stor del USA dom nu står på ATH, dock vägs detta upp av starkare krona vilket gör att fonden inte presterat superbra det senaste. Givet detta är min fundering över hur man ska tänka. Investera allt nu, sprida över tid eller helt avvakta tills vidare. Hur resonerar ni?
Statistiskt så bör ju allt investeras direkt antar jag, men givet hur läget på marknaden ser ut just i dagsläget tänker jag.
Bry dig aldrig om läget på marknaden. Marknadstajming kostar avkastning!
Läste du tråden som VikingJon länkade till?
Beror på din tidshorisont. Om du lägger undan pengarna och tar ut dem om 20-30 år så kommer eventuella dippar inte spela nån roll. Sätt in dem nu i så fall och glöm bort att dem finns.
Om du tänker och agerar som om de närmsta åren, månaderna eller dagarna spelar roll ( som frågan du nyss ställde) så bör du nog inte göra någonting då du troligtvis inte kommer låta bli dem iaf. Låter mer kanske som spekulation är mer din grej kanske.
ATH ändras hela tiden. Börsen går upp över tid och tid på börsen på kommer att överväga eventuell tajming över tid.
Förutsatt att du har lång sparhorisont så klart.
Om du ska hålla på med daytrading så är nog inte en global indexfond optimalt. Det finns mycket effektivare sätt att bränna pengar i så fall.
Detta gäller en längre tid. Uppskattningsvis runt 20 år.
Marknadens alla deltagare, miljoner människor, varav många är professionella analytiker, ekonomer med tillgång till djuplodande analyser och superdatorer, banker med miljardportföljer och hedgefondförvaltare som anställs av världens rikaste människor, har kommit fram till att dagens pris på aktier är det mest rättvisa och reflekterar alla de risker och möjligheter som dessa mängder av människor känner till. Vad i hela friden får dig att tro att ett gäng snubbar och snubbinnor på ett svenskt nätforum skulle veta bättre än dem?
Om det är 20år som du säger så är det köp för allt med en gång.
Hur menar du att det ser annorlunda ut mot annars?
Om du redan hade haft detta hyfsade belopp i Avanza Global idag… hade du i så fall sålt andelarna i fonden idag för att sedan köpa lite i taget igen under en period?
Om du är osäker skulle du kunna investera hälften nu och känna efter hur det känns för dig. Om du fortfarande sover gott om natten så kan du investera resten, kanske uppdelat i ett par omgångar till.
Om du tvekar kanske du kan testa ha en större buffert.