Har likvider utanför marknaden. Investera allt på en gång eller lite i taget?

Hej forumet!

Har en fråga då jag har 70% av min portfölj investerad i Avanza Global. Den har gått som tåget på senare tid och jag har nu drygt 25% av värdet i fonden i likvider som är redo att investeras i fonden.

Mitt problem är att jag tycker fonden har gått ”för bra” på senare tid och sitter och väntar in en dipp på 5-10% för att sedan snitta in mig, men ingen vet vart det bär av så borde jag investera allt nu eller sitta och vänta på dippen som lär komma?

Hur tänker ni själva i sådana situationer, snittar ni in er med lite i taget eller väntar ni med dippar och försöker tajma in dom? Vet att det är fel tänkt men mentalt skulle det kännas bättre.

Maskinen.

1 gillning

Jag investerar så fort jag kan med det jag vill ha investerat. Men visst kan du sprida ut summan över några månader eller år om du tycker det är läskigt att det skulle dippa.

Matematiskt är det bäst att skicka in allt så fort som möjligt, det duger för mig :slight_smile:

6 gillningar

Eftersom jag vet att det är fel tänkt övar jag mig varje gång på att gå emot mina känslor. Jag köper.

8 gillningar

Om du är så säker på att en dipp lär komma så bör du väl, med samma logik, sälja sitt befintliga innehav också? :disguised_face::innocent:

7 gillningar

Om jag har pengar som jag redan har bestämt mig för att investera så gör jag det omgående så att pengarna sätts i arbete.

6 gillningar

Det jag menar är en dipp på 5-10% inte på 60% som mitt innehav på Avanza global är uppe i just nu :weary:

1 gillning

Försöker alltid att handla fonder direkt för pengar som är märkta för sparande. Om jag skulle vänta så riskerar jag att falla för frestelsen att handla aktier istället å det vet jag att det aldrig kommer sluta lyckligt :see_no_evil:

2 gillningar

Jag tror att jättemånga som läser känner igen sig i det du beskriver. De som svarat i tråden är “forumets rävar” som har tränat på att tränga undan de här känslorna. Men det finns säkert många som försöker tajma en dipp och som kanske inte ens vågar svara!

@janbolmeson och @carolinebolmeson har gjort flera avsnitt på ämnet “tajma marknaden”. Till exempel detta:

Och denna klassikern om börskrascher:

Det finns ett populärt ordspråk:

Time in the market beats timing the market

Alltså att man tjänar mer på att försöka vara investerad så länge som möjligt, än att försöka träffa rätt tillfälle.

11 gillningar

Ett klassiskt contrarian trick kan vara att köra en 90/10 portfölj och rebalansera aktierna ofta med en lång räntefond, typ Captor Iris. Ger ungefär samma förväntade avkastning men med fördelen att du kan sälja det som gått bra och köpa av det som gått sämre.

2 gillningar

Peter Lynch har sagt de hör bevingade orden:

Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves

Jag förstår det. Samtidigt spelar det väl ingen som helst roll vad du har för anskaffningsvärde på ditt befintliga innehav?

Om du kunde tajma perfekt och visste att vi befann oss på toppen nu så hade du väl sålt även om ditt psykologiskt fina GAV skulle försvinna?

1 gillning

Ett av skälen till att Avanza Global har gått så bra är att kronan har gått så dåligt, så en del av din oro när du säger att “den har gått för bra” är att kronan kan komma att stärkas snart.

I det läget vi befinner oss nu, när förtroendet för kronan och Sverige är lågt, blir köp av utländska aktier eller fonder med utländska aktier till stor del en valuta"spekulation".

Personligen försöker jag diversifiera och ha det mesta i svenska aktier, något i nordiska, något i amerikanska och resten globalt.

Nu när kronan är relativt billig varför inte sätta lite av cashen i svenska aktier? Dels “tycker man” ju att svenska företag (med svensk tillverkning) på kort till medellång sikt bör gynnas av den låga kronkursken och dels blir svenska aktier en slags hedge till Avanza Global. Kanske “Avanza Zero” skulle vara något.

2 gillningar

Tid i marknaden slår nästan alltid försök till timing

Jag är ingen storinkomsttagare eller storinvesterare men jag har en fondportfölj på Avanza som jag gillar. Ibland överraskar den mig positivt och ibland negativt. Jag vill inte byta. Så jag har valt att köpa när fonderna går lite dåligt. Jag tror att jag får fler andelar då och är med på tåget när det vänder. Har fungerat bra än så länge. Kanske tänker jag fel.

Jag kollar inte ens priset på mina fonder utan snittar in mig en gång i månaden.

Får jag in en större engångssumma på banken så kan det dock hända att jag ej investersr allt på en gång utan tar pengarna o snittar in mig under något år eller så mest för det mentala.

2 gillningar

Så om det skulle tjurrusa i flera år så investerar du inte? :slight_smile:

1 gillning

Vad är det som säger att den inte skulle gå upp 5-10% till innan den dippar.

Det jämnar ut sig över tid och du kommer ha större dippar om du håller fonden en längre tid.

1 gillning

Jo jag fortsätter men det brukar ju vara någon som inte rusar mest. Men tjurrussar det i flera år är det väl bara att tacka .

TS satt med extra cash nu, varför genast köpa aktier för allt?

Jag tror det är bättre att rebalansera hela TS portfölj med den mängd cash han har än att försöka tajma aktiemarnaden.

Rikatillsammans portföljer är enkla och bygda för att läggas om, rebalanseras, en gång om året.

Deras strategi är att inte tajma utan ligga lång alltid, för människor är dåliga på tajming.

Och man får mer fondandelar när börsen fallit och man går in med månadssparandet. Keep buying är en del av strategin i fall.

Faktumen att 1) människor är dåliga på tajming och 2)att börserna sett på 3-7 års sikt brukar ha längre perioder av stigande marknad än fallande perioder har givit rekommendation att köp genast för det kapital du ska investera på aktiemarknaden.
Men de flesta har inte bara aktiefonder, utan räntor och guld oxå.

Är portföljen obalanserad, med väldigt mycket cash (eller väldigt mkt av nåt annat), då är bästa rådet att rebalansera portföljen.
Inte att gå in med allt genast på aktiemarknaden.

Alltså, rebalansera din portfölj till rätt förvalda vikter i alla tillgångar och strunta i tajming av aktiemarknaden.