Fram till nyligen hade jag följande fördelning i mitt sparande: 80 % Avanza Global, 15 % Avanza Zero och 5 % Avanza 75. Efter de senaste månadernas rapportering om en övervärderad amerikansk börs och lågt värderade europeiska börser valde jag att sälja av en större post och omfördela kapitalet till europeiska marknader.
Det gick kanske lite väl snabbt, och nu oroar jag mig för att jag har viktat för tungt mot den svenska börsen. Vad tänker ni som har mer erfarenhet av riskfördelning om den här fördelningen:
Det är ganska mycket, men behöver inte vara fel… Bara du kan bestämma hur mycket hemmamarknad du ska ha i portföljen. En del har 100%, en del 20% och en del 0%.
Jag är mer förespråkare av global marknadsvikt och har därför knappt något i svenska fonder alls.
Ett vanligt portföljförslag här brukar vara ca 80% i globalfond och resten i t.ex en bred svensk indexfond (Plus allabolag) och kanske en tillväxtmarknadsfond (t.ex avanza emerging markets).
Jag skulle skippa Zero, då den är ganska smal, till fördel för Plus allabolag istället som investerar på hela svenska börsen.
Europa ingår också redan marknadsviktat i din globalfond så den hade jag personligen också skippat.
Tackar, angående Zero så var din rekommendation väntad. När jag kollar på Avanza global så är nära 75% placeringar i USA. Därav sålde jag för att lägga större vikt på europeiska företag. Låter säkrare med tanke på mitt första inlägg men jag kanske missar något?
Jag sitter med lite ont i magen då jag sparat sen jag var 22 och är nu 27, största insättningen jag gjorde var förra året i november på 250k när börsen steg 15-25% på globala fonderna. Idag är dem nere på plus minus noll och jag har lagt en order på att sälja då jag är orolig att de kommer sjunka något bedrövligt efter handelskriget i USA samt AI teknologin som Kina släppt. Har även läst en hel del om att “sitt inte bara i båten för nu kan det gå illa” enligt många “proffs” och även Warren Buffert har mer pengar på kontot än på börsen sedan innan.
Är detta hel korkat om jag nu har tänkt att ha pengarna på börsen i minst 5-7 år till ? MVH
Det vet vi inte förrän i efterhand… Många gånger har det oftast lönat sig att bara sitta still i båten, om man har en bra båt… Det är lätt hänt om man sålt av, att missa när det är dags att gå in igen på botten. Inte helt lätt det där att pricka rätt för att det ska löna sig. Man behöver ju helst pricka både toppen och botten…