Nybörjare här och ser hur mitt innehav senaste veckorna bara minskat och minskat. Vad gör man nu? Har köpt i bla Avanza Zero, Spiltan och även aktier som Kinnevik. Endel menar att det bara kommer fortsätta sjunka utan framtida ljusning inom sikt. Blir rädd nu.
Ingenting, köpt mer regelbundet. Så länge själva bolagen, länderna eller branscherna du investerat i inte förändrats på något väsentligt sätt finns det ingen anledning att agera. Investmentbolag är lite som fonder på prozac och tenderar att vara volatila. När det går upp går det extra bra och vice versa. Jag har själv köpt mindre poster i Kinnevik och VNV Global nyligen. De har gått ner sedan dess men iom att jag ändå köpte på bra nivåer är det inte hela världen. Det går upp och ner.
Du får fortsätta investera som vanligt och tycka synd om oss som ser våra portföljer sjunka med 100 tusen om dag vid dippar . Men det är något man måste leva med på börsen om man vill bli långsiktig vinnare . Tänk på roligare saker i vardagen och låt månadssparande sköta sig själv långsiktigt. Alltannat blir jobbigt och tråkigt på börsen. Men tänk på det att börsen är underbar på långsikt . Du är ändå i början av din börsresa och bara positivt för din del när börsen sjunker så här kortsiktigt. Sedan om man vill ha lugnare resan på börsen köper man LF Global indexnära istället för att ha Sveriges indexfonder och aktier.
Låt pengarna vara och spara vidare. 10% hämtas normalt in relativt snabbt. “En del” ska man aldrig lyssna på. Har du bara rimlig sparhorisont så är detta inget konstigt alls.
Notera hur mycket mindre det skakar när man går från 1) en globalfond som inkluderar tillväxtmarknader 2) en vanlig globalfond 3) en sverigefond 4) en svensk småbolagsfond.
Och den effekt du påvisar är ändå baserat på 100% aktier i samtliga fall. Lägger man till exempelvis olika typer av räntefonder, och kanske till och med helt andra tillgångstyper som reala tillgångar och guld, får man en ytterligare mer väldiversifierad portfölj som går ännu jämnare än dessa 4 alternativen. Så klart är detta lite mer komplicerat och passar heller inte alla tidshorizonter. Men om man blir nervös av en nedgång på 10% kanske det ändå kan vara värt att kika på.
Som referens gick (åtminstone min) Golden Butterfly-portfölj +0.12% i februari i år. Inte för att en månad, och i synnerhet inte en månad med så mycket ovanliga händelser, är en lämplig jämförelse eller har någon statistisk signifikans. Men ändå.
Logga inte in. Blunda och hoppas det blir bättre imorgon. <<< Gör samma sak nästa dag och nästa dag.
Jag har inte loggat in på min Avanza sen den 17:e Januari då jag ombalanserade. Det känns jätteskönt. Jag deltar inte i börshysterin.
Avanza måste dock enligt lag (vad jag förstått) skicka mail om ens innehav går ner 10%. När jag fått 2 mail från avanza dvs -20% ska jag utnyttja mitt torra krut. Och det känns känns väldigt bra att ha torrt krut så man har valmöjligheter när det stormar på börshavet.
(Detta är inte mitt eget påhitt utan fritt härmat efter @janbolmeson då han skrivit detta på bloggen.)
Gör något annat. Se alla säsonger av Stranger Things på netflix så du tänker på annat.
Fortsätt spara du och investera och se dom som rea på börsen. Du får helt enkelt mer för pengarna just nu. Om du är långsiktig så kommer det hinner de bli fler ras på börsen.
Ska du ha pengarna inom 3 år så skulle jag inte rekommendera börsen över huvud taget, utan istället vanligt bankkonto.
Det kan det. Jag skulle naturligtvis ha skrivit februari i år “hittills” då det är ca 10 timmar kvar, varav svenska börsen är öppen ett fåtal av dessa till. Och fonderna i portföljen mycket sällan brukar komma med uppdaterade NAV-kurser så pass sent; de brukar redan ha kommit vid det här laget och är således redan med i tidigare sagd utveckling; alternativt kommer först imorgon och är således inte relevanta för februarisiffran. Oklart om guld-ETF:en är i synk i avanzas utvecklingsgraf under dagen eller inte. Den skulle i så fall ge ett ännu mer positivt resultat än det som jag nämnde först då de ligger på ca 2%+ idag
Tror du kan vara lugn. Pass istället på att köpa nu när det blivit billigt.
Min viktigaste lärdom av börsen är jag inte ska vara rädd, speciellt inte när mina pengar ligger i bra investeringar, dvs inga förhoppningsbolag.
Det viktigaste jag lärt mig är att om någon skriver “köp den här aktien/fonden nu!” och flera personer håller med, då brukar resultatet bli ett raketRAS .
Jag har i flera år ignorerat min magkänsla och instinkt till förmån för intellektet för det är “så man blir en vinnare på börsen” och i stort ALLT jag undvikit att köpa har rusat till skyarna.
Nu gör jag slut med intellektet och börjar lyssna på min medfödda intuition och magkänsla istället.
Majoriteten av mina innehav är nere 10 % under detta år, vilket betyder en sak…
Jag köper mer.
Det är en sak jag ångrar under de senaste 2 åren och det är att jag inte investerade mer under Corona-dippen.
Så länge inte Putin bestämmer sig för att avfyra hela sitt arsenal av kärnvapen så kommer världen överleva och marknaden kommer att leva vidare. Sitt lugnt i båten, spara långsiktigt och njut av varje dag.
I dessa oroliga tider så finns det värre saker än att man ser en nedåttrend på börsen.