Behöver pepp för att fortsatta spara i börsoron

Jag tycker det är hemskt segt med den tradiga börsutvecklingen som 2022 bjudit på hittills. Jag vet, nu kommer alla säga att så här ser det alltid ut, det kan inte alltid gå upp, de senaste åren har varit ett undantag osv…jag vet allt detta, men det känns just nu som ett läckande såll att ösa in surt förvärvade pengar och se saldot på Avanza stadigt minska. Är ner 12,3% i år - vilket är bättre än OMX Stockholm 30 på 16,59% men känner att tålamodet tryter något samtidigt som inflationen och räntorna stiger. Ser tyvärr inga utsikter för att få upp lönen heller.

Tips på hur man kan peppa sig själv att fortsätta spara i samma takt? Har dragit ner lite i aktiesparandet och fyller på mer i fondsparandet nu, känns lättare bara när allt är så volatilt men sannolikt borde jag passa på att köpa även i dipparna. Blir bara trött o matt av allt.

Hur mycket kapital har du i förhållande till ditt månadssparande?

Om du tittar tillbaka på börsutvecklingen sålänge du levt så önskar du att du till och med pytsat in mer pengar i dipparna.
Hade du i varje dipp tagit ut, legat lågt och konsekvent hoppat in för sent hade din utveckling varit kass.

Köp köp köp hela tiden sålänge din horisont är lång.
Jag behöver just nu 10M till ett husbygge så ligger med det mesta kontakt just nu.

1 gillning

Det finns ett jätte bra sätt att få mycket lugnare resa på börsen om man håller sig 100% till den här Global indexfonden. Mycket lättare sitta still i båten vid nedgångar. :+1:

5 gillningar

Fick detta från Avanza idag….
bild

4 gillningar

Vilken index följer du med dina aktier i portföljen :joy::thinking: ?

1 gillning

Förstår inte vilka nedgångar folk pratar om. Vad har ni för aktier? Uppenbarligen några som är mycket mer riskabla än ni klarar av. Sätt dem på ett sparkonto istället då, och så kan man logga in varje dag för att se exakt samma siffra. Att realvärdet sjunker som en sten av inflation behöver du inte fundera på.

Jag tror en psykologisk fälla kan finnas i “sedan årsskiftet”. Det var ju i princip på 00-slaget den sista december som börsen vände från att vara en raket. Hade vändningen skett den 17 oktober hade man inte varit lika fokuserad på nedgång från toppen, och inte påmints om det lika ofta.

Vad jag menar är att årskiftet är inget magiskt eller speciellt datum, trots att alla grafer behandlar det så. 365 dagar sedan är förvisso inte speciellt heller, men att se en årsutveckling ger åtminstone någon brukbar information, vilket ett fast datum inte gör.

10 gillningar

Gillar du inte rea i affären heller? :grinning:

OBS! Ironi!!

1 gillning

Förstår att det är tungt att se rött, men objektivt är 12% ingenting. Om du oroar dig så här mycket för så lite så har du nog allt för hög risk i portföljen, än du personligen klarar av. Så småningom kommer en rejäl börskrash, säkert över -50%, och då ska man redan sitta på en portfölj som man klarar av att inte sälja - utan faktiskt fortsätta köpa.

Personligen sitter jag på 115% aktiefonder och det enda tillfället de möjligtvis säljs av, är om börsen kraschar typ 80% och Nordnet tvångsförsäljer dem mot min vilja :joy:

4 gillningar

5 gillningar

Tack men nä, tror inte det är för hög risk det handlar om (sparar långsiktigt och utifrån gängse portföljer, inga galna placeringar), utan handlar mer om motivationen att fortsätta ösa in när allt bara lyser rött. Jag vet, tålamod är inte min starka sida och jag får kämpa ibland med uthålligheten. Loggar in på depån mycket mer sällan nu, kanske en gång i veckan om ens det, men tycker som sagt det hela är segt. Säkert också för att allt annat har blivit så dyrt (bor i hus, med bil, barn o hela faderutten).

Siffrorna lyser ju mindre rött ju mer du öser in

6 gillningar

Sånt är pepp! :laughing:

1 gillning

När det är så här lite jobbigt så är det bara att tänka positivt:

4 gillningar

Ja tänkte att det är alltid skönt att se att folk med större nedgång fortsatt sitter sitll och låter bli att agera i panik :slight_smile:

2 gillningar

Har du jobb så var glad att du inte behöver ta från ditt sparande som en annan som varit arbetslös sedan 2020.

Lyft blicken och kika på utvecklingen från början av sparandet istället. Då ligger du väl plus?

Hade du istället sparat på konto från start så är det väl en massa avkastning du hade gått miste om? :slight_smile:

2 gillningar

Ja, jag ligger plus på ett enda innehav, som förvisso är det största (LF global index, 55% av portföljen) men allt annat är minus sedan start (både fonder o aktier), trots att jag sparat i flera år. Det känns tungt.

2 gillningar

Då hade jag flyttat allt i 100% LF Global indexnära och låtit det vara i fred. Inte för att du ligger på plus i den. Största anlädning är att göra så är då det känns tryggast och underhållls fritt långsiktigt. :grin::+1:. Klart du fortsätter med automatisk månadssparandet. :+1:. Då kan vi höras om 10-15 år :joy::grin::+1: !

2 gillningar

Kanske lägga in Guld + 1 värdebolagsfondsfond portföljen? + minska Sverige exponering.