Behöver pepp för att fortsatta spara i börsoron

Sverigeexponeringen är blodröd och då sitter jag inte ens med teknikinnehav. Dock en del AMF Småbolag, Spiltan AF Investment, PLUS Allabolag Sverige. Säljer inte dessa men lägger just nu inte in mer där.

1 gillning

Det är det du ska göra just nu lägga in mer pengar i de riktigt bra fonder du har i portföljen. Nu är det mycket billigare och lika bra köpa in dig som vanligt. Finns ingen anlädning ändra om månadssparandet om man har sådana riktigt fina fonder. Riktigt bra fonder för automatisk månadssparande. Om jag tycker att något är dåligt i min portfölj och tror inte på det långsiktigt brukar jag byta ut det med det samma :+1:.

Det är inte meningen att du ska vänta att de blir dyra igen och sedan börja spara i de ? Det är misstaget som många småsparare gör köper när det har blivit dyrt. När det är blodrött det är då man ska köpa ännu mer. Specielt om du har sådana fina trygga fonder i portföljen :+1:.

2 gillningar

Har du varit med “förr”?
Bara kika tillbaka på covid-dippen, eller tidigare korrektioner, och reflektera lite över vad som hade hänt om du gått all out för att “börsen är tradig”.

Om du inte sover gott eller om du har svårt att motivera dig har du troligen för hög risk, för kort tidsperspektiv eller både och.

2 gillningar

Morgan Housel argumenterar för att man kan se lidandet man som investerare kan uppleva vid nedgångar och volatilitet som det pris vi betalar för den långsiktiga avkastningen. Ingentig är gratis och för att få långsiktigt god avkastning på börsen måste man helt enkelt betala en avgift genom att stå ut med nedgångar.

Jag gillar detta resonemang - att vara med i en nedgång är inte på något sätt ett straff eller misslyckade, det är helt enkelt avgiften/priset för den långsiktiga avkastningen :slight_smile:

3 gillningar

Jag är plus 40% i år :slight_smile:

Sålde alla aktier/fonder i början av januari.
Gick sen in mycket i olja och andra råvaror och sålde några veckor in i kriget.
Har sedan en vecka tillbaka legat kort i nasdaq och stockholmsbörsen.

1 gillning

Jag tror det är vettigt att fortsätta med månadssparandet, att köpa lite mer när det blir billigare.
Köpa lite kontinuerligt.

Jag tror inte på att köpa mycket mer vid enstaka tillfällen.
Vi vet inte hur länge det går ned, ibland går det ned tre år i rad och ibland går börserna ned mer än 50%.
Att köpa mycket mer nu är felstrategi om börsen fortsätter sjunka ett par år till.
Då accelererar man förlusterna.

Den som kontinuerligt gör små köp missar inte botten, men gamblar inte bort kapitalet i nedgången.

Kan peppa dig att börja kolla på andra tillgångsslag än aktier.

Sedan årsskiftet:

• Guld i sek: +12,5%
  • Silver i sek: +10,5%
  • Silver bullet: +23% för 2 veckor sedan, nu +2,5%

Är det nån gång man ska handla på börsen så är det ju när det är billigt, dvs tvärtemot vad gemene man gör - köpa när börsen gått upp o sälja i panik när kraschen är ett faktum och gå med förlust.

1 gillning

Lätt att vara efterklok såklart men är upp 15% då jag gick in i Saab i Januari. Tror tyvärr inte vibhar mer än 10% till att hämta om inte Nato går igenom, och då tror jag snarare på 30 % till över dagskurs.

Nu blev ju mitt svar lite av en onödighet, men ja du kan väl tänka att det är extra billigt att investera i framtiden?

1 gillning

Hej! Jag instämmer att det är lite tufft nu. Min utveckling i år är -35% i min långsiktiga portfölj som mestadels består av investmentbolag. Jag försöker dock spara lite extra för tillfället eftersom värderingarna har gått ner i en del bolag. Det ska bli intressant om man ändrar om sin strategi något efter denna nedgång. Jag tycker det är viktigt dock att försöka se sin portfölj i ett längre perspektiv och att man inte ändrar strategi när ens portfölj går dåligt eller mindre bra än någon nisch. Utvärderingen bör vara i ett längre perspektiv som exempelvis 5 år. Lycka till och håll ut!

Månadsspara och försöker att strutsa mellan tillfällena man köper andelar. En dag kommer det vända

Upp ca 10% i år och förnärvarade har jag
20% i varje:
Råvaror
Energi
Ädelmetaller
Amundi volatil
Xact hdlv

1 gillning

För mig funkar det utmärkt att ha strategin klar innan dippar, tvivlar, volatitliet och ångest kommer.
Dvs strategin skall var klar innan problemen.

Min strategi:

1. Buffertklar!
  2. LYSA BRED 90/10 och månadssparande i vått och torrt, oavsett vad.
    (3.) Trösta mig med att jag hyfsat ligger i forskningens spår och att nån annan strategi sannolikt hade varit sämre.
2 gillningar

Det finns en globalfond som jag kan rekommendera den har bolag med högre kvalitet.

Så det är möjligt att gå plus även i dåligt väder.

0.73% i avg. Nej aldrig i livet :-1:. Stabila bra bolag med högre värde kvalitet och -30% sämre än LF Global indexnära senaste 5 år. :joy::-1:. -16% senaste 3år.

Man ska inte vara så imponerad att den gick bättre i år pga slumpen. Man sparar inte kortsiktigt på börsen. :+1:

2 gillningar