Hur investera tillgångar?

Jag skulle gärna vilja ha era kloka råd. Jag har god ekonomi. Bra lön. Inga lån.
Dessutom ca 5 miljoner i aktier, fonder och konton. Allt är ju frid och föjd men jag
känner mig hela tiden stressad över att jag borde se till att få bra avkastning.
Det leder till att jag köper en del aktier men klarar av att behålla dem när marknaden viker.
Större aktieposter är inget för mig alltså.
Vad skulle ni göra för att få en acceptabel avkastning men kunna sova gott på natten?
Jag är drygt 50 år och har barn. Jag har inga kommande nödvändiga stora investeringar.

1 gillning

Välkommen till forumet!

Globala indexfonder är ju lättast att låta bli och ger bäst riskjusterad avkastning. Gör det inte svårare än vad det är. :slight_smile:

6 gillningar

Globalt index till 100% av din aktie(fonds) exponering. Lysa/Opti eller billig fond hos nån nätmäklare.

4 gillningar

Rejält tilltagen buffert på sparkonto och allt långsiktigt sparande i indexfonder eller fondrobot. Investera inga pengar som du behöver på kortare sikt än 3 år. Därefter kan du tänka 10% aktier (indexfonder) per år i sparhorisont.

2 gillningar

Förlika dig med tanken att inte försöka vara smartare än marknaden och slå index.

1 gillning

Har du provat att räkna på hur du kan fördela det i enlighet med din egen personliga risktolerans?

Själv tycker jag det är en jättebra modell som gör att jag inte tänker på mitt sparande överhuvudtaget. Jag låter pengarna jobba i fred nu (äntligen säger de). En global aktieindexfond kompletterad med en svensk aktieindexfond är vad du behöver från aktiemarknaden. Räntor kan täckas av en fond (AMF Räntefond Lång) och buffert bor bäst på sparkonton. Alternativt att du kör in pengarna på Lysa eller Opti enligt den fördelning du får som resultat för din profil. Det är enklaste möjliga.

2 gillningar

Tack för alla bra råd!
(Ser att ett litet fel smög sig in i min text. Det ska stå “…köper en del aktier men klarar inte av att behålla dem när marknaden viker.”)
En liten följdfråga. Vad är fördel/nackdel med räntefond jämfört med vanligt bankkonto (med ränta på 3-4%). Kollade upp förslaget AMF Räntefond Lång och den har backat drygt 4% på 5 år men gått plus med 11% på 10 år. Den har ju inte varit en så bra affär med facit i hand.

Det här är en väldigt enkel förklaring, för att försöka visa på skillnaderna.

Sparkonto med fast ränta har ingen risk i sig. Du får den räntan du binder pengarna till. Nedsidan är noll. Uppsidan är lägre än styrräntan som Riksbanken sätter.

En räntefond handlar olika typer av räntepapper på en öppen marknad. Värdet på dess innehav rör sig i relation till styrräntan som Riksbanken sätter men ”omvänt”. Går styrräntan ned ökar värdet på räntepapper och omvänt. Det är en 1:1 relation till ett års löptid på räntepapper. Den fonden exempelvis brukar ligga runt 4 till 5 år i löptid. Då multiplicerar man förändring på styrräntan med 4 eller 5 för att se hur fondens avkastning påverkas. Det innebär att i tider av låga räntor, är det större risk på en räntefond än under tider av höga räntor. Det förklarar också varför den gått ned skarpt på sistone, för det är när Riksbanken höjt styrräntan. Klart och tydlig korrelation.

Därför är det bäst att ha sin buffert på ett sparkonto med fast ränta. Dessa pengar kan man inte förlora. Räntefonder har i sig andra karaktärsdrag som gör att de är bra i en investeringsportfölj i kombination med aktier och annat. Det är alltså högre risk på räntefonder. Låt dig inte luras av märkningar som finns av olika slag. Du kan förlora pengar också på räntefonder.

2 gillningar

Tack för bra info!

1 gillning

Jag hoppas mest på att det ska gå bättre än att ha pengarna på banken. Att slå index drömmer jag inte ens om.

Tack för tips!

En fråga till om ni orkar.
Jag har ganska mycket av mina tillgångar på banken eftersom jag
som sagt är försiktig. Om jag ska öka innehavet av indexfonder,
bör jag köpa in mig under kort eller lång tid?

Jag kan rekommendera detta avsnitt som avhandlar just det :slight_smile:

Kortfattat så brukar all-in vara bäst statistiskt sätt eftersom alla pengar sätts i arbete direkt. Men kan vara svårare mentalt eftersom man även riskerar att investera precis innan en nedgång vilket an knäcka även det hårdaste pannbenet. Då kan det vara bättre rent känslomässigt att sprida ut inköpen.

Många rekommenderar nu att låta räntor ligga utanför ISK på grund av den höga schablonskatten som äter upp vinsten. Hur har du gjort där? Min ”räntedel” av hinken ligger just nu på sparkonto just av denna anledning.

Tagit bort personlig information.

1 gillning