Jag är inte särskilt insatt i sparande, så den här frågan kanske låter lite dum. Min sparhorisont är lång och jag investerar därför 100% av mitt sparande i aktier genom Lysa. I år verkar dock räntorna vara relativt höga och jag har hört att börsen kan vara mer osäker. Idag såg jag till exempel att Handelsbanken erbjuder 3,3% ränta på ett sparkonto med en bindningstid på 1 år, och jag undrar om detta kan ge en bättre riskjusterad avkastning än mina indexfonder iår.
Om SEK-inflationen blir 5.5% som prognostiserat och du betalar 30% skatt på räntan innebär 3.3% bruttoränta en real avkastning på ungefär -3.2%. Själv håller jag mig till indexfonder.
Lång sparhorisont = hög andel aktier.
Lägg kortsiktiga pengar och buffert på sparkonto med ränta.
Resten undviker du att tajma marknaden med och placerar på börsen. Spelar ingen roll om den är osäker eller inte. Det är den nämligen alltid i det korta perspektivettidrn är investerarens bästa vän
Hej! Varför är indexfonder (ränta) inte påverkade av inflationen och skatt? Om du kan förklara? Till exempel efter 1 år.
Tror han syftar på att indexfonder har en högre förväntad avkastning än vad räntan och inflationen är. Vilken innebär att den reala avkastningen för indexfonder är positivt. Till skillnad mot sparkonto där den reala avkastningen är negativ.
Den där skatteavbränningen hade varit bra om man kunde undvika på konton. Ja, det är räntefonder då men jag är lite halvt skeptisk efter senaste årens magra avkastning.
Tack! jag antar att brytningen är på “förväntad”
Ingen vet hur indexfonder kommer prestera i år, de kan till och med gå back i år.
Men i det långa loppet förväntas globala indexfonder gå plus ungefär 7% per år, så om du är långsiktig så borde indexfonder ändå vara det bättre alternativet.
Jag anser att ett månadssparande är A och O i detta. Att kliva in med hela sitt investerbara kapital idag i 100% indexfonder är kanske inte den smartaste idén. OM du månadssparar tror jag dock det spelar väldigt liten roll på den totala avkastningen långsiktigt. Då är nog det bästa att bara köra på och se det som bra köplägen, oavsett hur månaden eller året sett ut med upp eller nedgångar.
Skulle du däremot gå in med ett stort engångsbelopp på indexfonder just nu där månadssparandet blir obetydligt i sammanhanget är jag mer tveksam att du gör en bra affär. Då hade jag personligen avvaktat då engångsbelopp är betydligt mer känsligt för timing.
- Det matematiskt korrekta svaret säger att man ska investera allt på en gång. Vi har en förväntning om att marknaden ska gå upp över tid, viket innebär att ju längre tid pengarna får jobba, desto mer avkastning kommer de att ske. I avsnittet visar vi att detta gäller för de flesta tidsperioder, de flesta tillgångsslag, de flesta marknader och de flesta marknadslägen (dyrt / billigt).
Håller helt med, och det är förmodligen i detta fallet även mest rätt. Känns dock som vi befinner oss i ett läge just nu där det är mycket som händer i omvärlden, höga räntor, hög inflation, priser som stiger, tuffare vardagsekonomi för många svenskar och dessutom ett år som börjat kanonbra.
MEN trots detta är det förmodligen mer rätt att investera allt på en gång än att stå utanför. Psykiskt är det rätt jobbigt dock och det är väl det som gör mig och många andra sämre än index
Att spara på sparkonto med en lång sparhorisont är en dålig affär.
Du får just nu drygt 3% ränta som du skall skatta , inflationen sänker desutom realvärdet.
Sparkonton skall användas kortsiktigt. T.ex spara till handpenning, buffert osv. Det vill säga pengar du kommer använda inom ett par år.