Hur ska man tänka kring sitt kortsiktiga sparande i dagsläget?
Vi har ungefär 250-300 tkr i sparande som kommer behövas inom de kommande 2-3 åren - dvs. vi kan inte investera dem på börsen. Men vi kommer inte heller använda dessa pengar inom 1 års tid.
De ligger idag på ett sparkonto hos SBAB med ränta på 0,75%. Men inflationen är ju typ 7% Det innebär väl att vi förlorar typ 6% av våra pengar årligen. Hur ska vi tänka de nästa åren när det gäller kortsiktiga sparande? Hur gör ni andra?
Vi biter också i det sura äpplet och hoppas att räntan och inflationen närmar sig varandra igen som ett resultat av centralbankernas räntehöjningar.
Alternativet är värre, att behöva sälja aktier på botten när vi kliver över i FIRE.
Inflationen är olika på olika varor, jag antar att ni inte kommer använda pengarna till en “inflationskasse” alltså energi, bränsle, mat, kläder, teknik etc.
Säkerligen typ en kontantinsats? Bostadspriserna behöver inte vara utsatta för samma inflation, de kanske till och med blir billigare. Så det beror lite på vad de ska användas till.
Jag skulle ha behållit dem på sparkontot.
Det finns sparkonton som erbjuder bättre ränta än 0,75. Frågan är väl om det är värt mördan att öppna nytt konto och flytta över beloppet dit. Vissa sparkonton kan du även binda pengarna på för att öka räntan något. Beror ju på hur pass “spontant” du behöver pengarna igen.
I övrigt har jag inget annat gott råd, när det gäller kortsiktig sparande i pengar som du är i behov av inom kort tid.
Är det värt att amortera av på lån med kapitalet istället? Det är min första spontana tanke när jag ser hur ekonomin ser ut nu och framöver, kopplat till att sitta på en större mängd kontanter.
Minska lånet ger minskade ränteutgifter gentemot att förlora 5-10% av värdet på ett år.
Om ni vet att pengarna inte ska användas inom 1 år så kan ni ju binda på sparkonto som erbjuder högst ränta för 1 år. Därefter gå över till rörligt sparkonto.
Det är nog tyvärr den bistra sanningen just nu. Men som någon annan skrev så kan ju även bostäder falla i värde så era pengar kanske räcker till mer om 3 år än vad de gör just nu.