Spara på kort sikt

Hej! Jag sparar mycket i fonder, mest i indexfonder men även en del i aktivt förvaltade aktiefonder mm. Jag ska köpa lägenhet nästa sommar och börjar fundera på om jag ska börja säkra undan mina pengar. Bör jag sätta undan så mycket pengar jag tänkt att lägga på lägenhet i räntefonder eller finns det bättre alternativ? Vilka är bra och hur bör jag fördela dem?

Sparande och pengar som behlvs på kortare sikt än 1-2år kan du med fördel spara på vanligt sparkonto. Helst med ränta.

1 gillning

Hej,

Personligen hade jag lagt pengarna som behövs för kontantinsatsen på ett bankkonto. Hittar du ett sparkonto med ränta kan det dessutom vara bättre än räntor idag.

För att parafrasera Eric Strand: “Räntor idag är return free risk och inte risk free return”

Är lite ny på hele grejen. Hur får jag ett sparkonto med ränta? :slight_smile:

Compriser har en väldigt bra jämförelsesite där du kan jämföra olika sparkonton. Här har jag t.ex klickat i Rörligt sparkonto med insättningsgaranti och fria uttag. Sedan är det bara att läsa på lite om de olika bankerna om vad de erbjuder.

2 gillningar

Sen tycker jag in så mycket pengar jag sätter in på kontot? Ska jag ta hög eller låg ränta? :slight_smile:

Så hög ränta som möjligt vill man ju ha. Men man får hålla koll så att övriga villkor för sparkontot funkar med det man vill ha. Ibland tror jag det till exempel kan finnas krav på minsta insättning eller liknande.

De pengar du ska ha på kortare sikt än 2 år kan du ha på det sparkontot.

Bör jag föra över alla pengar direkt eller ska jag sprida ut det på ett år. Exempel, ska jag föra över 100 000 direkt eller sprida ut de under ett år?

Så hög ränta du kan få MED insättningsgaranti och utan bindningstid.

1 gillning

Jösses, ja då är det dax att agera.

Pengar som behövs inom 3 år ska inte vara på börsen i min mening (andra tycker 1-2 år).

Oavsett så behöver du pengarna inom 1 år så då bör du säkra det du behöver.

Sparkonto med vettig ränta och insättningsgaranti ska du i så fall ha. Insättningsgarantin gäller upp till 1 MKR per person per bank. Om du ska ha ut mer från börsen så får du starta fler konto i olika banker.

Eftersom du behöver pengarna inom ett år så hade jag tagit obundet så du kan ta ut pengarna när rätt boende är till salu.

Se länken från Compriser ovan. Bra tjänst för att hitta vettiga räntor. Själv har jag bra erfarenhet av SVEA, Hoist och Avida som ger OK räntor.

När jag startat ett nytt konto på en ny bank så brukar jag göra en test insättning (tex 1000 kr) till nya bankens sparkonto och tillabaka till min vanliga bank. Så vet jag att det funkar och ungefär hur lång tid det tar (oftast 1-2 dagar).

När du sedan flyttar större summor så brukar det vara spärrar på hur mycket man får flytta per dag. Har för mig att en del banker har Max 250 kkr per dag, åtminstone med BankID. Men det går ju ändå snabbt att flytta kapitalet om det inte är jättestort.

Tack för utförligt svar! Ska tänka på det :slight_smile:

1 gillning

Vet inte hur mycket du tänker att du ska flytta in på ett konto men för att du ska få någon uppskattning på vad det rör sig om för summor i ränta.

För ett konto med 0,8% ränta så blir det 800 kr i ränta om du har 100 000 kr insatt i ett års tid.
Och på de 800, skall det sedan dras av 30% för skatt (via deklarationen). Dvs du får 560 kr/år eller ~46kr/månaden för varje 100 000kr som sitter på kontot.

Såå jaga inte decimaler på räntekontot, välj en bank /institut du känner dig trygg med.

2 gillningar

Precis!

Gärna kolla deras räntehistorik så det inte är ”lockräntor” som sedan sänks snabbt när de fått in kapital hos banken.

Det är ju nackdelen med obundnas räntor - att de kan sänkas under tiden … eller höjas för den delen, men det har vi ju inte sett på flera år :slight_smile:

Jag får inte ihop matematiken i räkneexemplet. Eller är jag bara dålig på att deklarera?

Helt korrekt, justerat nu…

Å andra sidan:

Måste du köpa om 1 år?
Du kan ändra dig om förusättningarna ändras.

Faller börsen/ekonomin så har med stor sannolikhet även din lägenhet fallit.