Sålt bostad. har 2 miljoner i väntan på nästa boende om 6-12 månader. Sparkonto som gäller eller investera en liten del?

Hej, vi har sålt vår lägenhet. Ska bo i hyresrätt en period i en ny ort och inväntar tills “rätt” bostad dyker upp.
Vi har cirka 2 miljoner i likvida medel och de ska sitta på ett sparkonto är tanken. Men jag blev lite sugen på att göra något roligt för en 100-200k kanske? Utdelningsaktier kanske eller något annat inte allt för våghalsigt. Vad sägs? Är det dumdristigt.

1 gillning

Rolig och roligt, det handlar ju om en begränsad uppsida om ni behöver pengarna i närtid.
Jag hade sonderat bästa räntan och delat upp så det blir en miljon på två olika banker.
Som roligt, hade jag rest för pengarna, men då är dom ju borta såklart.

5 gillningar

Jag hade satt pengarna på ett sparkonto med ränta. :blush:

2 gillningar

Ränta, på två olika banker. Sjukt ospännande, men “rätt” svar. :slight_smile:

Det är inte värt att riskera något, hellre då leta lite längre efter rätt objekt till rätt pris och gör förtjänsten där istället.

…och, välkommen till forumet! :smiley:

2 gillningar

Japp :sweat_smile: förstår att sparkonto med ränta är det “rätta” svaret.

Behövs verkligen 2 konton för att klara insättningsgarantin? Hur stor är sannolikheten att t ex SBAB går i konkurs. Man får väl ändå ränta för allt som överstiger en miljon?

Ja, om du/ni har kontanter så är ungefär en miljon skyddade om nå’t går åt helskotta. Jag hade inte riskerat en miljon för att jag inte orkade öppna två konton. :slight_smile:

Nu vet jag inte hur de ser på par etc, men kolla upp det. Kanske kan ni ha två olika personkonton i samma bank och ändå skyddas. Nersidan är ju tämligen stor om vi säger så.

7 gillningar

Sparkonton, så många att du inte når insättningsgarantin på något konto.

Du får drygt 2% om du letar lite.

Investera på lång sikt ditt övriga sparande enligt beskrivna metoder med högre risker.

Räntan på bostadslån är förmodligen högre än ev förväntad avkastning.

1 gillning

Jo det går ju relativt snabbt att sätta upp konton.

Tack för alla nyktra svar :sweat_smile:

1 gillning

Jag tänker likadant. Det ger så lite att det inte är värt risken. Sök spänning på annat håll, skulle jag säga.

1 gillning

Håller med ditt svar, vanligt bankkonto med instättningsgaranti är solklarti detta fall (för egen del). Får jag bara fråga, varför två olika banker?
Man kan väl vara ett par och sätta in pengar på ett och samma konto, rimligtvis bör insättningsgarantin täcka detta? Eller har jag uppfattat detta fel? Om man nu är ett par, lägger in 1 050 000 kr vardera (tot. 2 100 000 kr) på SBAB i ett gemensat konto. Då antar jag att man är safe enligt nedan?

Ni är väl 2 personer som skall parkera 1 miljon vardera ?
Då kan ni ha varsitt konto hos SBAB om det är ert förstaval.

Det var ju vad jag skrev. :slight_smile: Kolla vad som gäller. Det kan ju också finnas skäl (som inte framgår i frågan) till att ha två miljoner i en persons namn och då är det rimligt att ha två banker.

Ah nä vi har skapat ett gemensamt konto på SBAB nu, men det kanske går att splitta till varsitt.
Ska ringa eller skriva till dom! :thinking:

Jag hade nog inte gjort någonting med pengarna. En gång försökte jag vara lite smart när vi tog ett lån för att bygga ut huset. Ca 850". Byggfirman blev försenad, så jag lade pengarna på ett räntekonto 6 månader och tänkte tjäna lite ränta. Efter 4 månader hörde de sen av sig och ville skriva kontrakt och köra igång, pengarna skulle in på ett byggkreditiv enligt ABS05. Otur för mig, pengarna var låsta på sparkontot och gick inte att flytta. Fick vänta totalt 5 månader på byggstart då de fick ta ett annat projekt emellan.

3 gillningar

Naturligtvis skall pengarna vara tillgängliga inom en viss tidsrymd som faller väl in med att köpa en bostad. Man kan ibland vinna affärer på snabb betalning.

Annars är det ett par tre månader ju från kontraktsignering till nyckelöverlämning och slutbetalning.

Det man tjänar på att köra sparandet på kontot med bindningstid i högre ränta skall vägas mot kostnaden att behöva låna mer i ett brygglån till en mycket högre ränta.

2 gillningar

Fast det finns ju sparkonton med fria uttag (så ofta/när du vill) som ger 2,25% ränta idag.

Minimal insats för 45 tkr/år (ej inflationsjusterat, ex skatt förvisso) att öppna och föra över till ett par sådana konton. Uttag av pengar sker snabbt/smidigt typ inom en bankdag. :slight_smile:

Volvo finans Carpay gillar jag, SBAB har liknande mfl.

1 gillning

Kunde inte stå emot att säga er andra :slight_smile:

I den situation du beskrivit hade jag nog slängt in det mesta i indexfonder men då med vetskapen att jag riskerar att gå miste om “rätt” objekt om börsen får en svacka som inte matchas i bomarknaden.

Den dagen du hittar rätt objekt och är redo att skriva kontrakt bör du såklart vara säker på att du har tillräckligt med pengar på kontot, men fram till dess hade åtminstone inte jag velat gå miste om potentiell avkastning.

1 gillning

Man brukar få dispens direkt när man sålt en bostad med för mycket vinst, vet inte hur länge dock!

Behöver ni 2 miljoner kontant till nästa bostad? Om inte, stoppa det som är överflödigt på börsen.

Har ni bara tänkt köpa något där ni behöver 1 miljon kontant, stoppa 500-600k på börsen så får ni marginal på några hundratusen och behåll resten på sparkonto.

“det mesta” låter lite mycket, men 10% hade jag tänkt var rimligt.

Nja, behöver 2 miljoner vet jag inte. Men i min värld är det väl bättre att betala så mycket som möjligt av nya boendet kontant för att minimera amortering och ränta. Sen behöver man ju en buffert såklart.

Men tänk att amortering och ränta blir 10.000 per månad, och det man “tjänar” på börsen blir 5000 per månad. Då blir det ju bättre att amortera av tänker jag.

Bästa räntan du kan få idag är nog räntan på skattekontot. Den ligger just nu på 1,6875 procent, men med kruxet att den är skattefri (och du slipper oroa dig för inlåningsgarantin). Eftersom du har 30% skatt på andra ränteintäkter så motsvarar det 2,41% på ett vanligt sparkonto.
Fria uttag har du också, men jag tror det tar några dagar att få ut en utbetalning.

2 gillningar