Sålt bostad. har 2 miljoner i väntan på nästa boende om 6-12 månader. Sparkonto som gäller eller investera en liten del?

Det är betydligt bättre långsiktigt att stoppa pengarna på börsen än att ha dom inlåsta i bostaden :slight_smile:

Ska man vara effektiv som möjligt ska man låna 85% och stoppa resten på börsen.

Det var därför jag undrade hur dyrt ni tänkt köpa :slight_smile: Finns ingen anledning att stoppa in mer kontant om man klarar av att betala räntor och amortering.

Men det beror också på ens risktolerans och hur långsiktig man är såklart!

Vill man ha det bra och billigt just nu eller vill man kunna gå i tidig pension om 15-20 år.

Yes , sparkonto men i ditt fall har du möjlighet att binda upp till 1 år.
Det blir en jäkla skillnad mot vanlig rörlig sparränta.

1 gillning

Du menar att om huset vi köper kostar 4 miljoner så är det bättre att endast betala kontantinsatsen 15% och låna resten. Och istället ha våra 2 miljoner på börsen?
Jag har inte räknat på det, men kan det verkligen stämma? Med dagens räntenivåer och annat.

Absolut är det så!
Förväntad avkastning på börsen över tid är 7%.

Så länge du betalar mindre ränta efter avdrag än 7% så är det värt det i teorin. Min personliga gräns för när jag börjar amortera istället för investera går nog runt 6-7%.

Men, räntan behöver överstiga 9.99% innan det inte är förmånligt längre så länge vi har ränteavdrag på 30%.
Förutsatt att man inte kommer över gränsen för ränteavdraget så det sänks till 21%, då blir gränsen lägre.

Här är en jämförelse med vad som händer med 1 miljon investerat idag jämfört med vad som händer om man istället investerat lika mycket pengar över lika lång tid (15 år).

Man får i regel 140% mer avkastning på 15 år om man investerar allt direkt istället för att sprida ut det.

Ja då kanske jag kan spara 1 miljon till kontantinsatsen och 1 miljon till en indexfond.
Tål att tänkas och räknas på :thinking:

Edit: eller allt in i en indexfond, så länge den inte förlorar mer än 50% av sitt värde så kommer jag ju ha 1 miljon till insatsen. Och det är väl en väldigt osannolikt situation

1 gillning

Kul att tipsen började med “sätt in allt på säkra räntekonton” till “sätt in allt på börsen” :joy:

1 gillning

Ja, här var det tvära kast! :sweat_smile:

Jag får känslan av att ni behöver prata igenom det här tillsammans, du och den du lever med. Säkra uppskattad kontantinsats, med lite marginal, på räntekonto och sedan investera resten tycker jag låter vettigt. All in på börsen låter

med tanke på den korta tidsperioden. :wink:

Via en snabb googling hittar jag 10 st banker som erbjuder bättre rörlig ränta. Moank ligger högst just nu på 2,60 %.

1 gillning

Det är ju just detta. Över tid och baserat på historiska siffror är indexfond och hög belåning bäst. Men, det är ju ingen garanti framöver. Snacka om hur ni vill sova om natten, hur era planer framåt ser ut osv.

Jag hade nog delat upp det, som många föreslagit, pengar till en generös handpenning på sparkonto och resten i en indexfond (eller det ni föredrar).

Men kolla också upp sparkonton med bunden ränta, jag har för mig att vissa har bunden ränta i x antal månader, med 1-4 fria uttag per år.

1 gillning

Om du vill ha lite roligt och har lite tid att lägga ner på det roliga skulle jag säga ta 15 000 och försök få dom att växa till 50 000 via Sports Betting.

För att lyckas med detta behöver du fixa 300kr i vinst per dag vilket motsvarar ett odds på 1,02 när du lägger 15 000 i insats per dag. Det är inte rocket sience att spela hem spel med odds 1,02.

Men som med all form av uppsida finns även en nedsida och är man knte beredd att förlora 15 000kr på sex månader ska man inte lyssna på detta råd, då ska man å andra sidan inte investera dom på börsen heller.

Lycka till i bostadsletandet!

Månader eller ett par år är inte en sparhorisont för börsen.

Snackar vi 5+ år då kan vi snacka delar i börsen.

Jag hade lagt det på sparkonto. Eller så hade du kunnat köpa en lägenhet med 200 tkr i kontantinsats och sen hyrt ut den under tiden. :+1:

Lycka till.

1 gillning

Om man tycker att sport är nå’t av det tråkigaste som finns på planeten då? Och om man dessutom tror att bettingföretagen vet vad de sysslar med?

Det känns som att hela den här diskussionen är en annan än vad TS frågar kring. :slight_smile:

3 gillningar

Näh det är inte för alla såklart. Tänkte bara på förutsättningarna 100 000 - 200 000kr i 6 månader. Vilka vinst-summor är det då man hoppas på?

Säg att det blir 6 väldigt gynsamma månader och en uppgång på 20-25%, då pratar vi 40 000 - 50 000kr i vinst och det sammanföll så bra med min egen “lek” att försöka spela hem i snitt 300kr per dag. Men istället för att behöva ligga ute med 100 000 - 200 000kr så behöver man istället endast ligga ute med 15 000kr.

Men det är klart att man inte ska göra något med sina pengar dom inte känns bra och därav bra att man inte måste följa alla ideer som ges som svar i ens tråd.

Att stoppa in alla pengar i nästa bostadsköp känns väl dumt? Dels är räntan lägre än den förväntade avkastningen på börsen, men en miljon är ju en fantastisk trygghet också.

Min fru vill inte ta några risker egentligen, hon vill helst köpa ett hus för alla pengarna så vi står helt utan lån för att slippa ränta och amortering.

Men hon brukar lyssnar på logik så om jag kan förklara att det generellt är en dålig idé att köpa hela huset kontant så ändrar hon sig nog.

Jag hade gärna väntat med att köpa hus tills ekonomin lugnat ner sig lite, nu stundar räntehöjningar och inflationen skenar. Å andra sidan sjunker huspriserna samtidigt, men om man hade väntat cirka 1 år så skulle jag gissa att ekonomin är mer stabil och räntorna gått ner lite igen?

Om man hade haft 1 miljon i nån indexfond och “tjänat” 70.000 på ett år så vill man ju inte missa det tåget. Min fru däremot tycker vi ska köpa ett billigt hus så fort som möjligt då vår hyresrätt kostar 12.000:- /månad…

Fast man kan ju lika gärna förlora 300 000 SEK på några veckor (a la 2020), så jag brukar vara ganska fundamentalistisk kring att pengar som ska användas inom 0 - 2 år bör endast placeras på bankkonto med insättningsgaranti om man inte har ballar av stål och kan hantera en 30 nedgång på några veckor.

Hänger även ihop med min syn att ens investeringar inte bör påverka ens välmående negativt / vardag negativt.

4 gillningar

Nyckelordet är idag. När lånet togs fanns inte sånt. Sen några månader senare exploderade räntorna uppåt i en aldrig tidigare skådad takt och i princip alla banker började erbjuda mycket bättre räntor än vad jag fick där och då på ett bundet nischbankssparkonto. Taskig tajming helt enkelt.

/

@janbolmeson & alla andra forummedlemmar. För att spinna lite vidare på denna fråga. Låt oss säga att man vill köpa ett lite dyrare hus eller lägenhet, utan att för den delen ha gjort en bostadskarriär. Hur ska man då resonera kring sparandet?
Låt oss leka med tanken att vi vill köpa ett hus för 10 000 000 SEK (vilket inte är helt ovanligt i & kring storstäderna). Hushållet har en relativt sett bra inkomst, ca. 90 000 netto in varje månad. För att täcka i princip ALLA kostnader för hushållet behövs ca. 33 000 kr/månad. Kvar finns då ca. 57 000 kr/månad att lägga undan i sparande.
Då tanken är att sparande helt uteslutande går till kontantinsats/lagfart/pantbrev så vill man att pengarna ska vara “säkra”.
Bör man spara dessa på vanligt sparkonto? Eller diversifiera lite mer, genom att även lägga in en del fonder?

Rent konkret blir tidshorisonten

• Sparmål 5 000 000 kr
  • Möjlighet att spara per månad 57 000 kr
  • Antal månader som man måste spara 5 000 000 / 57 000 = 87 månader eller ca. 7 år.

Tack på förhand!

Mvh,

Jag tänker så här:

• 0 - 2 år - sparkonto
  • 3 - 9 år - lägg på räntefonder till en viss andel, kanske max 10 % aktier per år i sparhorisont
  • 10+ år - 100 % aktier.

Men sedan handlar det ju så klart om riskvillighet, hur flexibel man är i tidshorisont kring köpet av bostad, kreditmöjligheter etc. Men ovan handlar om att maxa sannolikheterna för att gå plus.

4 gillningar

Om man har 1 miljon på sparkonto och 1 i indexfond? Det är inte så ofta man har möjlighet att ens pengar kan arbeta och tjäna så pass mycket, bara 1 % uppgång är 10.000! Man kan ju köpa en ny telefon eller grafikkort eller nåt annat kul bara där!:money_with_wings:

Fast om nu 3e världskriget bryter ut eller Putin invaderar Sverige så lär ju börsen ta stryk vilket är lite läskigt. :fearful:

Men att plöja in hela summan på husköp är generellt en dålig affär har jag förstått :thinking: så även om man ska använda en del av pengarna inom 1 år, så behöver väl inte alla ens pengar ligga i sparkonto