Sålt bostad. har 2 miljoner i väntan på nästa boende om 6-12 månader. Sparkonto som gäller eller investera en liten del?

En dålig affär är det väl knappast. Däremot om ens mål är att maximera avkastningen på ens pengar så kanske det inte är det absolut optimala. Men skulle inte kalla det för en dålig affär.

1 gillning

Hur sätter du in kontanter i dessa tider?

Inte kontanter bokstavligen utan menar siffror på kontot, likvida medel etc. :wink:

Kontanter = oinvesterade pengar, i detta fallet. Men annars gör jag det över disk på bank eller via insättningsmaskin. Häpp!

1 gillning

Jag och min fru har tänkt lite nu, vi kör det säkra kortet och lägger in det mesta i räntesparkonto.
Vi månadssparar även i Lysa och har 4 olika konton där och tänkte pytsa in 50k i vardera som en liten boost.
Men 2 miljoner med 2,5% ränta blir ju ändå 50k på ett år vilket inte är fy skam det heller.
Sen var ju tanken att vi ska köpa hus och använda pengarna till det inom inte alltför lång framtid.
Omvärlden känns lite för osäker just nu så vi väntar med att lägga in stora belopp på börsen tills fred råder i Europa och framtidshoppet lyser starkt på jorden. :pray:t2: :dove: :sunny:

2 gillningar

Fattar inte den här fanatismen för börsen. Den har ju gått sämre hela tiden sedan ett år jämfört med ett sparkonto med ränta på nischbankerna.
Och jag ser absolut inga tecken att det ändras närmaste året.
Har det mesta sparandet på sparkonton. Just nu får man 2,85% om man låser på 6 månader. (T ex Nordea just nu.)

För par och gemensamt konto gäller insättningsgarantin per person.

Vid tex försäljning av bostad gäller undantag och man lär kunna få upp till 5 miljoner kronor.

Enligt Insättningsgarantin och investerarskyddet - Riksgälden.se så måste man ansöka beloppet när och om om situationen inträffar.

1 gillning