Investera hela lönen? Dumt eller klokt?

Hej allihopa!

Är det smart att investera hela lönen om man har ”råd” till det?

Lite bakgrund till min fråga: Jag är 19 år gammal och direkt efter studenten började jag jobba inom yachting branschen. För er som inte vet om branschen så jobbar man basically på yachter för det snuskigt rika människor utomlands. Båten betalar alla ens utgifter såsom mat, boende osv. Det enda man själv får stå för är eventuella shopping rundor. Jag har ett buffert konto på 50 000kr som ett safe card så jag alltid kan komma tillbaka till Sverige (har även en del pengar i fonder och aktier redan). Min lön efter skatt är 14 000kr. Närstående till mig tycker jag borde investera hela min lön på börsen då jag knappt har några utgifter samt att jag kan spara ihop en fin handpenning till en lägenhet i framtiden. Mina planer om en lägenhet existerar inte förrän om 2-3år. Jag håller med mina närstående att pengarna är mer värdefulla på börsen men känns ändå riskfyllt att göra en sådan stor sak. Är jag vettig eller dum om jag investerar allt? Har ni några andra tips/förslag?

2 gillningar

Om du vill kunna köpa en bostad om 2-3 år så anser jag att de pengar som behövs till detta ska sparas på ett vanligt sparkonto. Ingen vet hur börsen kommer gå på så kort sikt.

Pengar som du kan avvara i mer än 10 år kan du placera i 100% aktiefonder. Är sparhorisonten 3-9 år så tycker jag att 10% aktier per år i sparhorisont fungerar bra. Men mindre än 3 år så tycker jag helt klart sparkonto.

4 gillningar

36 sparade månadslöner är 504 000, utan att behöva ta någon risk. Det räcker som handpenning till en bostadsrätt värd 3,36 miljoner. Om du tänker dig att lönepengarna främst ska gå till bostadsköpet behöver du inte investera något, bara spara.

Om du inte är lika fast i din sparhorisont utan även har stora planer längre fram i livet är det en god vana att alltid investera 10% av sin inkomst, kanske konsumera lite grann och spara resterande 50-70% av lönen på bankkonto inför bostadsköp.

3 gillningar

Menar du ett sparkonto på exempelvis Handelsbanken?

Finns bättre med ränta hos nischbanker med insättningsgaranti:

https://www.compricer.se/sparande/?maxbindtime=0&showonlydepositguarantee=yes&showonlyfreewithdrawals=yes

Förstår hur du tänker! Men finns det inte någon risk att pengarna kanske blir värda mer på börsen? Självklart som du sa vet man ju inte hur börsen ser ut på kortsikt och kan därav bli av med alla pengar. Men låt oss säga att jag istället hyr en studentbostad istället för att köpa då jag nog förmodligen kommer plugga i samma veva. Då kanske jag har ”tappat” chansen att pengarna fått växa eller förstår man hur jag tänker?

Det finns det säkert, men det flesta banker har ju även en bindningstid innan man kan använda pengarna

Först och främst; Grattis till att du hittat hit så tidigt i livet :wink:

Jag vet inte var följande visdom kommer ifrån men man brukar säga att man kan avvara cirka 10% av sparkapitalet på börsen för varje år man har i tidshorisont. D.v.s 20-30% i aktier med ditt tidsperspektiv. Det ger en rätt rimlig risk just för målsparande, men man måste givetvis skala av aktiedelen ju närmare målet man kommer.

Det är nog vad jag själv hade gjort om jag var i din position, men det beror på hur inställd du är på bostadsköpet och vad din risktolerans är. Själv körde jag länge 100% aktier inför mitt bostadsköp och sänkte risken något år innan jag insåg att köpet skulle bli av. Men det är för att jag är rätt risktålig!

4 gillningar

I efterhand kommer du kunna se exakt vad som hade varit optimalt, men det är svårt att veta det nu på förhand. Det viktiga att komma ihåg är att när man väl ska köpa något stort, som till exempel en bostad, vill säljaren ha betalt i pengar och inte aktier. Om du investerar och tar risk måste du hinna sälja aktierna eller fonderna innan du ska köpa bostaden, och dessutom blir du helt beroende av att aktiemarknaden inte går neråt, för då har du inte råd med boendet längre.

Det är inte osannolikt att aktiemarknaden som helhet tappar 40-60% av sitt värde någon gång under en 10-årsperiod, och det kan ta ett par tre år att komma tillbaka upp igen. Hur skulle du må om 60% av dina hårt ihoparbetade pengar (till synes) försvann, även om det bara är tillfälligt?

Jag tycker absolut att du ska investera en del, att börja månadsspara i fonder vid 19 års ålder är en otroligt fin situation att vara i, men pengar du bestämt exakt när du ska spendera kan inte studsa runt 10-tals procent i värde. Anledningen att aktiesparande är så lönsamt är att aktiemarknaden ökar i värde över tid, och ju längre tid man låter det gå desto större blir sannolikheten att man får en bra avkastning.

2 gillningar

Tack så mycket! Är sjukt glad att jag lyckas börjat tidigt då jag hört flera som sagt att de ångrar att de inte började tidigare. Skulle väl säga att jag är lite av en risktagare då jag ibland testar investera i aktier trots en ”okunskap” om företaget. Skulle inte direkt bli ledsen om jag tappa någon tusenlapp, däremot vet jag att det svider i hjärtat när börsen går neråt hahah. Därav låter det smartast att göra som ni alla har rekommenderat och endast investera en viss procent av lönen. Tror dock att jag gör min egna lilla tvist och kör 50/50. Då vet jag att jag har testat att öka värdet men har ändå kvar en del av pengarna. Har aldrig varit den personen som måste ha en fin och dyr lägenhet i första hand utan tror nog att jag hellre vill skaffa det längre bort i livet. Så den sparande delen skulle då kunna ge mig en hyfsad etta runt 1.5-2 miljoner om jag inte tänker helt knasigt. Detta ger mig även chansen att låta investeringspengarna ligga kvar några år till och få eventuellt bättre avkastning som Axel pratade om.

Verkligen stort tack allihopa för snabba, lärorika och kloka tips. Mycket uppskattat!!

5 gillningar

Håller med!

Ja, det där är en viktig aspekt!
Att lära känna sig själv och hur risktålig man är, och dessutom vilken ev påverkan det kan ha på närstående/i beroendeställning (som kanske inte är aktuellt i just detta fallet men ändock) är en god idé.

Själv har jag både sparkonto och sparar i LYSA, och det är så jag satt upp det för mina kids också. På LYSA har jag 1-3/3-5/5-10-års horisonter på mina tre konton/fördelningar (och ja, även för kidsen).

Fria uttag har dom flesta också att erbjuda. Går att filtrera hos compricer

1 gillning

Som andra redan sagt, grattis till att du påbörjar ditt sparande så tidigt. :slight_smile:

Det jag själv tycker är lite svårt är att veta sin egen risktolerans när det är skarpt läge. Själv fick jag (och många andra) känna på det när Covid blev ett större orosmoln och aktiemarknaderna sjönk 30% under några veckor. Ponera att du hade jobbat ett år, investerat allt (12* 14 000 kr) och sen ser du de 168 000 kr minska dag för dag tills att det står 117 600 kr på ditt konto.

Om du känner att du skulle kunna hålla huvudet kallt och inte sälja under en sån nedgång (eller värre) utan fortsätter köpa aktiefonder så kan du säkert ha en del av summan på börsen.

Utifrån det du skrivit verkar det ändå som att en något mer offensiv placering än snittet tilltalar dig. Det är ju inte säkert att summan behövs till lägenhet osv.

Lycka till både med sparande och jobbet på båten :slight_smile:

Investera 50% av lönen och 50% på sparkonto så har du gjort 50% rätt vad som än sker. :smiley:

5 gillningar

Det är få förunnat att hitta till börsen i så tidig ålder. Bra.

Likaså är det mycket, mycket bättre att vara med om sin första ordentliga nedgång när kapitalet inte hunnit växa sig så stort. Jag tappade 40-50% i it-kraschen för 20 år sen, men det var bara småsmulor jämfört med min nuvarande portfölj, och det repade sig snabbt med insättningar från lönen.

1 gillning

När jag ser siffrorna du skrivit ut, känner jag att jag skulle tåla en sådan nedgång och skulle istället investerat mer på börsen. Självklart är det enkelt sagt än gjort, kanske tar nedgången skit hårt i framtiden. Allt beror ju på om jag skulle behöva pengarna. Men eftersom att jag inte vet om jag vill köpa eller hyra en bostad när jag börjar plugga så är det kanske ”värt” att testa. Värsta fall får den sparsamma finnas kvar till pensionen eller annat större inköp. Det är det ända denna branschen inte hjälper till med, pension:/

Tack för hjälpen!!

1 gillning

SevenDay med insättningsgaranti har just nu 0,85 % obundet, fria uttag. Tre månader bundet ger 1 %. Brukar själv låta det rulla på så, då tre månader är en kort tid.

2 gillningar

Klockrent! Och grattis till det jobbet, sparande och att ha hittat hit :slight_smile: Bra göra 50/50 eftersom du inte vet hur du vill göra sen så hedgar du.

Som sagt hitta ett bra sparkonto med ränta och insättningsgaranti på Compriser. Jag har bra erfarenhet av Collector, Svea och även Avanza sparkonto+ (om än något lägre ränta så är det enkelt att ha sparkonto på Avanza om man kombinerar med fonder på Avanza i ISK konto)

För aktiedelen så kan du ju köra Lysa 100% aktier om du inte vill lägga någon tid på det eller göra en egen portfölj på Avanza med minimalt mer tid.

För det senare fallet så kan du kolla in detta avsnittet för att hitta en bra portfölj. Se Tabell 1. RikaTillsammans 100 % aktier som är en bit ner i artikeln med en global portfölj. Avsnittet är här

Lycka till! Yatch on :slight_smile:

2 gillningar

Skulle också säga att lägga av säg 10-20 % till att spendera på upplevelser/saker som du tycker om och kommer minnas om 10 år.

Ett rikt liv är inte att spendera så lite som möjligt. Sparar du 80 procent så är det ändå hästlängder mer än vad de flesta gör.

5 gillningar

Skulle säga att yatcha runt med rikingar till häftiga ställen borde ge rätt coola upplevelser i sig :grinning:

3 gillningar