Det gör det definitivt! Man får se alla möjliga länder, kulturer och träffa massa härliga människor. Sen ingår det ju självklart toalett skrubb och kräsna personer som ska ha allt i fines. Riktigt cool upplevelse att få se in i miljonärernas liv☺️
Har sett det här resonemanget nämnas flera gånger, men hur går det ihop?
Säg att jag har 1000 kr och förlorar 500 kr. Sen växer de kvarvarande pengarna till det dubbla på 10 år. Då har jag 1000 kr.
Säg att jag har 1000 kr och de växer till det dubbla på 10 år. Då har jag 2000 kr. Förlorar jag 500 kr har jag kvar mer. Förlorar jag 50% så är jag på 1000 kr här också.
Vad missar jag? Att de löpande pengarna man sätter in är högre procentuell andel jämför med sparandet i början?
Yes. Lite mindre jobbigt att tappa en struntsumma som du sparar ihop från en månadslön, än att klanta bort besparingar som tagit tjugo år ett gneta ihop.
Om du sparar 1000 kronor, dina besparingar faller med 50% sedan sparar du ytterligare 1000 kronor. Då har du 1 500kr.
Men om du sparar 1000:- och en tid senare sparar ytterligare 1000:- därefter förlorar du 50%. Då har du endast 1000 kronor.
Jag vill bara flika in med att 500 000 kr i kontantinsats mest troligt inte alls räcker ens i närheten till en lägenhet på 3 miljoner.
Detta ger SBAB:s kalkylator om man är 18 år, fast/tillsvidareanställd, tjänar 25 000 kr/mån, kontantinsats på 500 000 kr, avgift 2000 kr/mån och bor i Stockholm.