Har min pappa rätt? 1 miljon kronor kontantinsats med 3–5 års sparhorisont Lysa Sparkonto eller aktier och räntefonder konto?

Hej!

Lite förtydligande lättare att förstå :joy::blush:

Jag är 34 år gammal. Har 1,9 miljoner på Lysa totalt. 1 027 000 är på räntekonto resten ungefär 880 000 är på 100% aktier.

Jag har redan buffert och kontantinsats klart. Sparar för att fortsätta ha mycket pengar tur att se det växa och bli glad av det typ :blush:

Jag har på Lysa sparkonto 1 027 000 för kontantinsats till radhus för lig och min man om 2-5 år räntan är 2,09% atm

Båda mina föräldrar tycker att det är dumt att ha så nycker pengar till så lott avkastning.

Pappa tycker att jag ska ta halva delen 500 000 och investera 50-% aktier lysa och 50% räntefonder (eller 70% räntefonder) för att få relativt hög avkastningen högre än 2,09% på räntekontot. Att inflationen äger upp en stor del också

Hur hade ni gjort? 1 januari 2026 flyttade jag miljoner till deras räntekonto efter att ha haft på 100% aktier i några år på grund av att jag drevs hårt av min höga avkastning.

Jag har 883 000 på 100% aktier i Lysa med minst 10 års sparhorisont, egentligen hur länge som helst. Jag har hittills i år gått 140 000 plus på den delen.

Min pappa ville att jag rådfrågar er.

Chat gpt (pappa ville se vad den tyckte) och tyckte att pappas förslag var det bästa).

Jag svarade pappa och min mamma att jag följer forskningen med mitt räntekonto.

Räntekonto. Imed ni verkar behöva ta ut det på exakt 2-5 år

3 gillningar

Ursäkta men jag förstår faktiskt inte riktigt vilka tillgångar du har? :sweat_smile:

• 1 miljon på Lysa sparkonto
  • 883 000 på Lysa i 100% aktier

Stämmer det?

Egentligen är det svårt att ge några konkreta råd utan att veta vad du sparar till på lång sikt förutom kontantinsats. Hur gammal är du? Siktar du på FI/ekonomisk frihet? osv osv. Många pusselbitar behövs :smiley:

Men över lag skulle jag säga att det är rimligt med mer risk, ja.

2 gillningar

Tack för ditt svar! :blush: Vi har inte helt bestämt när vi ska flytta (beror på hur det går nu med äggdonation osv) men om max 5 år det tror jag absolut.

1 gillning

Ja jag blev också förvirrad när jag läser igen. Är det bara 27 000 kr till framtida radhus ?

Haha förlåt, jag ska förtydliga :joy:

Jag har 1,9 miljoner typer på Lysa, 880:000 på 100% aktier

1027:000 på deras sparkonto.

Jag sparar till typ framtida arv om jag får barn och fortsätta ha mycket pengar typ. Eftersom jag redan har kontantinsatsen klar så sparar jag inte till något speciellt :blush:

Ah. Då är det bara att köra på. Är det pengar du vet att du ej behöver. Så är det bättre och investera dom. Hade jag gjort i alla fall

Jag ändrade om lite i texten nu. Ja förstår att det är förvirrande när jag förklarar så dåligt :joy: det är för att jag själv vet ju precis hur mitt sparade än.

På mitt räntekonto för kommande kontantinsatsen på Lysa där jag jag miljonen som ska användas som kontantinsats om 3-5 år. Sen har jag 880:000 på 100% aktier dom bara ska växa med tiden.

Jag håller med om att rent rationellt har du ju förmågan att ta lite mer risk.

Åtminstone runt 50% räntor/50% aktier och sedan sänka aktieandelen 10% för varje år det är kvar tills ni ska köpa huset.

Men jag tycker ändå att du kan kika på det här verktyget för att se vilken riskprofil du har och hur du ser på risk. :slight_smile: PWL Research Det är utvecklat av en finansiell rådgivningsfirma i Kanada som alla kan använda.

Att kunna ta risk behöver ju inte betyda att man vill göra det.

4 gillningar

Hur menar du att jag ska göra? :blush: att jag ska göra som pappa föreslår och ta halva kontantinsatsen i typ 50% aktier 50% räntor eller 70% räntor?

Tack, jag ska kolla det :blush:

1 gillning

Beror det inte på hur riskbenägen du själv anser dig vara? eller hur flexibel man är? Om börsen faller och du verkligen vill köpa om 3-5 år eller om du kan vara flexibel och vänta tills börsen återhämtar sig om det händer? Jag tänker att ju större portfölj man har ju mer har man råd att vara mer flexibel och kanske bara vänta ut rätt tillfälle om man kan det.

1 gillning
3 gillningar

Jag har ju varit extremt riskbenägen eftersom Jag hade miljonen på 100% aktier i några år. Det vet därför jag flyttade över det till sparkontot 1 januari i år.

Vi har ett visst område vi gärna vill bo i där kommer inte hus ofta så om det fanns och var rätt tid skulle vi inte vilja vänta då eller vad man ska säga. Ett hus är ute nu men det är inte aktuellt i år tyvärr.

Nä jag menar (om jag tolkar dina siffror rätt) den summa som ej behövs till kontantinsats osv. Det kan man investera. Pengar som behövs om 5 år. Ränte konto.

Visst halva insatsen i fonder kan gå plus på 5 år. Men vi kan också få en större nedgång om 4 år.

Sedan om du skulle klara en nedgång på typ 30%. Och ändå klara kontantinsats. Ja det är nog något du mest själv få avgör. Chansa till mer avkastning. Med risk till mindre avkastning pga sälja vid kraftig nedgång om 5 år

1 gillning

Tack då förstår jag! :blush:ja precis och allt som inte är min kontantinsats har jag på 100% aktier och är ungefär halva kontot typ. Pappa menade på att med 50-70% fonder så riskerar jag inte så hög nedgång för det är stor del räntefonder men får ändå större avkastning än på mitt nuvarande sparkonto.

2 gillningar

Varför använder du “":” när du skriver dina summor?. Skriv med mellanrum så man kan läsa texten :sweat_smile: 1 000 000 är en miljon, 1027:000 vet jag inte vad det är men jag antar du menar 1 027 000.

I övrigt finns inget rätt eller fel på din fråga det handlar om hur mycket risk du vill ta helt enkelt.

7 gillningar

Haha jag försökte förtydliga siffrorna, tack, ja 1 027 000 är det

Ett alternativ som kan vara värt att titta närmare på är fasträntekonton med högre räntesats, exempelvis 2,95% på 3 mån hos SVEA och/eller 2,95% på 6 mån hos PRA.

Räntesatserna kan ändras från en dag till en annan, men PRA ger möjlighet till ytterligare insättningar till samma räntesats under 14 dagar efter man satt in minst 1000 kr.

4 gillningar

Tack för ditt svar :blush:vill helst dock inte byta från Lysa. Får lägre avgift på hela mitt sparande ju mer pengar jag har. Plus att Lysa omfördelar till högsta räntan av deras samarbetspartners.