Har min pappa rätt? 1 miljon kronor kontantinsats med 3–5 års sparhorisont Lysa Sparkonto eller aktier och räntefonder konto?

Intressant!

:nerd_face:

2 gillningar

Låter som en klar varningsklocka, har du räknat på de verkliga konsekvenserna av ett sådant val? Är det dessutom så att du betalar avgift till Lysa på sparkontobeloppet som medför att du i slutänden inte ens får de 2,09% du skrev?

Lysas svgift är 0,24% så ungefär 1,88% då efter avgiften.

Är det inte isk schblonskatt på räntedelen också?

Jag är litt osäker. Såhär står det på Lysas hemsida om det sparkonto.

Hur beskattas räntan jag får via Sparkonto Auto?

Ränta som du erhåller från Lysas samarbetspartners via ditt Sparkonto Auto som överstiger 100 kronor rapporteras till Skatteverket (kontrolluppgift) och kommer förtryckt i din deklaration som en inkomst i inkomstslaget kapital. Kapitalvinster, dvs. överskott i inkomstslaget kapital, beskattas som utgångspunkt med 30 % (från första kronan).

Ränta som understiger 100 kronor rapporteras inte in till Skatteverket och är som utgångspunkt skattefri.

Notera att det är räntan du får innan avdrag för Lysas avgift som är föremål för (eventuell) skatt, vilket kan illustreras med följande exempel:

Rörlig ränta: 3,75 %
Lysas avgift: 0,24 %

Insättning vid årets början:
100 000 kr

Ränta: 100 000 x 3,75 % = 3 750 kr
Avgift: 100 000 x 0,24 % = 240 kr

Kontots värde vid årets slut:
100 000 + 3 750 - 240 = 103 510 kr

Belopp som är föremål för skatt: 3 750 kr

ISK-skatt på Lysakontot - Spara och investera / Fonder, fondrobotar och indexfonder - RikaTillsammans Forumet

Hej,

Ser inte hur mycket ni sparar/investerar per månad och om det kommer till sparkontot eller aktiekontot, men om jag tolkar det rätt onvesteras det i aktiekontot.

Att ha då stor andel av era besparingar på ett sparkonto har sina risker också. Jag hade lagt in mer på aktier och mindre på sparkontot. Flytta motsvarande 4 till 5 års sparande från sparkontot till aktier, och istället fyll på sparkontor med ert månadssparande så pengarna på sparkontot motsvarar kontantinsatsen om 4 till 5 år istället gör nu. (Köper ni hus tidigare så sälj av lite aktier…).

Jag har själv aldrig haft några större summor på sparkonto, men jag gick inte in på bostadsmarknaden med att köpa ett hus, utan en mindre lägenhet.

Som du beskrivet läget då utgår jsg ifrån att ni inte äger ert nuvarande boende. Stämmer det?

Hej! Tack för ditt svar. Detta är bara mitt sparande. Min man har också Lysa och 100% på aktier men inte lika mycket mycket pengar som mig.

Jo vi äger vårt boende, en bostadsrätt värd kanske 1,1 ungefär. Tanken är att gå in med min miljon och pengarna från lägenheten vid försäljning och kanske behöva låna bara 1,5 miljon max 2 typ :blush:

Sparkontot ligger inte inom en ISK. Om så vore fallet skulle det inte dras 30% på ränteintäkten.

EDIT: Ni pratar om två saker. Räntefonder (beskattas inom ISK) och sparkonto (beskattas via standard kapitalbesktattning på 30% på ränteintäkt)

1 gillning

Har de som skrev i tråden som jag hänvisar till fel?

Det var en sammanblandning i tråden. Du pratade om räntedelen (som ligger inom ISK) och Maria svarade med beskrivning av hur sparkonto beskattas, och du använde sedan en beräkning som beskattade med båda.

2 gillningar

Hej,

Med den infon håller jag med dina föräldrar.

Ni kan förmodligen går mycket högra lån ä ni planerar, så ni måste inte ha pengarna vid husköpet, utan snarare föredrar att betala 1 miljon i kontantinsats utöver det ni får ut från er nuvarande bostad (för du skrev inte något om att du har lån på nuvarande bostad).

Eller är det så att ni ser problem med att få ett lånelöfte motsvarande en hög belåningsgrad på det kommande huset?

1 gillning

Jag jag tänker att lägga så hög kontantinsats vi kan och slipper låna mindre är bara bra (känns skönt att inte ha högt lån osv) :blush:

Jag jag tänker att lägga så hög kontantinsats vi kan och slipper låna mindre är bara bra (känns skönt att inte ha högt lån osv) :blush:

med våra normala löner skulle vi kunna låna typ 4-5 miljoner om vi ville tror jag.

Hej,

Höga lån är inte något man skall eftersträva, men att först binda upp 1 miljon på ett sparkonto i 5 år och sedan köoa ett hus på låg belåningsgrad i er ålder känns väldigt försiktigt.

Om ni kan klara husköpet med de pengar ni får loss med lägenhetsköpet plus lånelöfte, så skulla jag flyttat mer eller mindre allt från sparkontot och köpt aktier för dem.

Behåll en buffert på dparkontot, men inte myvket mer

3 gillningar

Tack för ditt svar och hjälp :blush:

1 gillning

Jag skulle läggs motsvarande 10% kontantinsats + flyttkostnad på räntekonto, resten aktier och fonder (utöver bufferten som ju är bra att ha). Då riskerar ni inte husköpet. Om ni sedan vill lägga in 20-30-40% i kontantinsats senare kan ni göra det mer strategiskt beroende på hur marknaden gått.

4 gillningar

Tack för din kommentar :blush:

Jag tycker inte du behöver ändra på något om du sover gott om natten (inte att underskatta) :sweat_smile:

Du har redan tagit risk med 100% aktier för pengarna till kontantinsats fram till i år. Du tog hem vinsten och satte det på sparkonto. Bra gjort i min värld.

På totalen ligger du med runt 46% aktier (båda kontona) vilket är helt ok för mig när man är i en sits att köpa boende.

Det din far föreslår med 500 tusen i 50/50 är samma sak som att flytta 250 tusen från sparkontot till 100% aktier, så onödigt att skapa ytterligare konto. På totalen skulle du då ligga på 60% ish aktier.

Helt ok det också men du ta risken att du tvingas sälja mer av dina aktier om det blir dåliga år tills du behöver pengarna. Fråga din far om han kan stå för mellanskillnaden om det blir dåligt utfall :joy:

Kanske ett alternativ är att se över dina pensionspengar. Istället för att öka risken på pengarna du behöver i närtid (2-5 år) så kanske du kan kolla om du kan ta högre risk med mer aktier i pensionerna? Om du inte redan ligger med 100% aktier där du kan. De pengarna behövs inte på många år.

2 gillningar

Ja det testet var riktigt bra. En del kniviga frågor som tas in i utvärderingen. Ping @janbolmeson kanske värt ett avsnitt om detta med risk kapacitet vs tolerans. Alltid tyckt det varit svårt att pinpointa mig själv men detta testet tyckte jag hjälpte till.

Tack @Saihtam

3 gillningar