Bortsett från fribeloppet så har den årliga ISK-skatten legat på runt 1% sedan några år tillbaka. Det innebär 1% i skatt på räntedelen (och aktiedelen) om man har ett mixat Lysa-konto.
Räntedelen hos Lysa har under senaste 5- årsperioden gett 3% i totalt avkastning. En förlust på några procent efter skatt.
Jag funderar på att flytta räntedelen till ex.vis Lysa sparkonto som för tillfället ger 1,3% efter avgift och skatt.
Man förlorar den automatiska ombalanseringen men enkelt att göra själv när man har kvar likviden på Lysa.
Tänker jag rätt eller är det något jag missar?
Är Lysas räntefonder bättre än sparkontot?
Lysas avgift på aktiedelen mot en indexfond är en annan flitigt diskuterad fråga som vi lämnar utanför denna tråden.
P.S. Detta kanske har varit uppe i forumet men jag lyckades inte hitta det. Länka gärna om den finns.
1 gillning
Du sätter fingret på en av anledningarna till att jag inte ens överväger Lysa som ett alternativ.
Vill man ha lägre risk i portföljen gör det sig inte bra på ISK utan borde evt. separeras ut på depå.
Vilket Lysa inte erbjuder och även om de gjorde det skulle det nog inte vara en automatisk mix mellan ISK och depå.
Och vill man inte ha lägre risk finns det inte så mycket behov av Lysa.
Ja, att du i så fall bara borde flytta ut helt eller delvis från Lysa och göra det själv om du ändå kommer att landa i att du behöver balansera om manuellt.
Du får högre ränta på sparkontot på annat håll.
Senaste 5-års perioden fångar in ganska exakt när vi fick från 0% till 4% i styrränta. Det vill säga bland de absolut sämsta scenario man kan tänka sig för räntor. Med det vill jag ha sagt att 3% på 5 år inte är det normala. Vad som är mer rimligt att förvänta sig framåt beror på vilken typ av fond man har (Duration, statspapper, bostadspapper, företagsobligationer mm), men räkna snarare med 2-3% per år (innan skatt) istället. I nedre delen, eller mindre, för en penningmarknadsfond. Mer för en företagsobligationsfond. Det kommer ju bero på konjunktur, räntehöjningar eller sänkningar osv, men för att få ett riktmärke på sikt kan du titta på förräntningstakt (eller yield to maturity) och ränteduration i fonden/fonderna. Är de sifforna 3% och 4 år, så kan du i snitt förvänta dig 3% per år över de närmaste 4 åren.
Det kanske inte förändrar din kalkyl, kanske skulle du ändå föredra att flytta räntedelen, men ville bara vara säker på att du inte fattar beslutet baserat på historiken.