En tanke som slog mig är att LYSA’s räntelösning gör att många kommer per default att förvara kanske stora summor räntor på ett ISK vilket kanske inte är ett självklart val ur beskattningssynpunkt.
Nu må det finnas fördelar, som att fler kanske faktiskt ens har en vettig (?) räntedel och andel, samt den psykologiska fördelen att se allt i en klumpsumma vilket om man inte har 100% aktiefonder kan dämpa ångesten något vid en ev börskrasch.
Sedan tänker jag även att det vore kul att kunna följa deras ränte-performance på deras sida. Men för detta kan man ju skapa ett eget konto med minsta möjliga insättnings-summa med 100% räntor, men ändå.
Alla som äger blandfonder på ett ISK drabbas av detta på samma sätt. Det är inte bara Lysa. Till exempel om man har Nordea Stratega på ett ISK så betalar man också ISK-skatten på räntedelen.
Jag har Lysa för att det är en smidig blandfond. När riksbankerna saktar ner sina kvantitativa lättnader så hoppas jag att Lysa Räntor kommer tillbaka upp där omkrimg 1-2% avkastning. Eftersom räntefonden tar riskfyllda räntepapper så bör den gå bättre än statslåneräntan och blir därför billigare skatt i ett ISK än på ett fondkonto på sikt. Det händer nog inte i år dock.
För mig handlar det absolut om att Lysa är smidigt. Just nu borde man egentligen inte äga räntefonder eller blandfonder överhuvudtaget. Som många säger så är det billigare att sätta aktiedelen i en indexfond och räntedelen på ett sparkonto.