Börjar fundera på investera en större summa men är inte bekväm med 100% aktier.
Kollat på den historiska avkastningen för lysas räntedel och det ser ju dåligt ut eller?
Är inte särskilt kunnig (därav använding av fondrobot) men sedan lysas början är det ju nästan ±0 och det nästan bättre ut att ha det på bankkontot även utan ränta? Ser ut att räntor går upp och ner lite men hamnar alltid på ±0 medan aktier går upp och ner men överlag går upp.
Men speciellt nu när sparkonton med 3.7% finns och man kan låsa räntor på 4%.
(Sen förstår jag inte riktigt, räntor är väl lån, så om man har räntor på lysa och aldrig säljer är man inte garanterad pengarna tillbaka+en viss ränta om man väntat t.ex. 5 år och en av räntorna är en 5 års obligation)
Jag är inte heller någon expert på räntefonder.
Men jag skulle gissa på att de ser dåligt ut för att när räntan höjs så går räntefonder ner, och de har ju höjts en hel del.
Har du inget sparande skulle jag börja med sparkonto, men fördelen på en ISK är nog att man inte behöver ta ut pengar för att få ränta. Utan istället finns just räntefonder. Tar man ut pengar så har man ju fortfarande skatt på den tidigare insättningen
Korta räntefonder går bra när räntan är hög eller i fasen uppåt. Då går Långa räntefonder dåligt.
När räntorna vänder ner är Långa räntefonder bäst.
Jag kör just nu Lannebo kort räntfond som beräknas ge runt 4% efter avgift och ISK-skatt.
Ett sparkonto ger väl runt 2,8% efter skatt om man binder upp pengarna 1 år.
Är inte lysas räntefonder en blandning kort och lång?
Sedan start har lysas räntedel varit +4-6% hela tiden dvs går varken upp eller ner. Typ samma som att inte ha ränta alls? Minus lysas avgift minus isk skatt.
Och sen slutet av 2021 har det gått ner också.
Räntor senaste 5 åren: -3.57%
(Sen vet jag inte angående investera i räntor själv kollade bara på lysa/sparkonto typ)
Vet bara att just nu spöar kort räntefond sparkonto rejält.
Senaste perioden har ju varit uselt för räntor överhuvudtaget. Korta räntor nästan obefintlig avkastning pga det låga ränteläge som varit och långa räntor också uselt när räntan skjutit i höjden.
Det är först nu som korta räntor för tillfället utmanar aktieavkastningen och de långa kommer göra det när räntan börjar sänkas igen.
Följdfråga på detta som inte bara gäller Lysa utan kanske alla räntepapper med lägre risk som placeras på ISK oavsett plattform.
Mig veterligen har Lysa bara sparkonto och ISK, inte depå eller liknande.
Så som jag har resonerat så vill jag ha så mycket risk som möjligt på ISK eftersom schablonskatten inte tar hänsyn till vad man investerar i. I mitt fall aktier men det kan väl vara annat med en högre förväntad avkastning också.
Dvs. att investera i något som nästan garanterat ger en lägre förväntad avkastning över tid borde skapa risk för att skatten på avkastningen över tid blir mer än 30% som skulle gälla på aktie- och fonddepå eller sparkonto?
Det beror väl lite på hur politikerna resonerar kring beskattningen av ISK över tid också.
Jag tänker att de kommer att utgå från att de flesta kör mycket aktier/aktiefonder på ISK och att skattesatsen därför ska spegla det, vilket kan bli missgynnande för korta räntefonder m.m.(?).
Jag har i alla fall p.g.a. ovan grubblande valt att på ISK köra 100% aktier/aktiefonder.
Sparkonto / ränte-relaterade låg-risk papper har jag på annan kontotyp än ISK med linjär beskattning på 30% av vinsten vid realisering.
Jag skulle köra 100% aktier på ISK och sparkonto med ok ränta (typ SBAB) på sidan för räntedelen.
Måste man för räntor fundera så mycket vad som sker över tid?
Just nu presterar kort räntefond så pass bra att det bästa som jag ser det är att ha investeringen på ett ISK. Skulle förutsättningarna för det ändras så får man ändra typen av konto.
Jag har inte detaljräknat på det men statslåneräntan som ISK-skatten baseras på går ju upp tillsammans med de korta räntorna så förhållandet däremellan borde väl bli liknande över tid.
Om någon räknat på det skulle jag gärna se effekten och om jag tänker fel.
Jag tänker också som dig.
Men att räntefonder är något som är bra när man känner att man börjat ackumulera färdigt och ska övergå till stay rich. Så behöver man inte ta ut pengarna från ISK och betala högre skatt än nödvändigt för att sänka risken.
Fast frågan gällde just lysa. För det ser ut att det varken går upp eller ner så man lika gärna kan ha det på ett konto mer 0% ränta och att det bara funkar om man lyckas time:a marknaden och säljer innan det går ner igen som det gjort den lysas start. Varför skulle man någonsin ha räntor hos lysa om det det ut som det gör på deras sida om historisk avkastning?
Är säkert något jag inte förstår/tolkar fel därav tråden
Räntor har varit kass under lång tid…så även hos Lysa.
Är det dock någon gång på länge som räntor ser roliga ut att investera i igen så har det varit från cirka 6 månader tillbaka i tiden och framåt.
Kollade på den du nämnde Lannebo kort. Grafen det ut som indexfonder (lite upp o ner men överlag upp) medan lysa är sidledes. (Lysa har mer än bara korta dock)
Sen 2017 är Lannebo +7% nästan och lysa -0.8%.
5 år tillbaka Lannebo +5.82% och lysa -3.58%
1 år tillbaka Lannebo +4.78% Lysa +2.49%
6 månader tillbaka Lannebo +4.27% Lysa +0.8%
3 månader tillbaka Lannebo +1.59% Lysa -0.13%