Oroliga tider - Räntefonder och vilken isåfall eller Sparkonto nu?

Uppskattar gärna lite råd här i dessa oroliga tider, jag är ganska ny på forumet - har flyttat ut en del från aktiefonder under turbulensens samt parkerat ett större belopp sedan tidigare på konto. Jag ser att råden om såväl globala aktiefonder (där jag har mitt största sparande) såväl som Lysa är mycket bra, men om jag nu ska välja ett lågriskalternativ för en del ( ska ev använda merparten av dessa pengar inom 24 -36 mån) - vad tycker ni är bäst?
Jag funderade på en kombo av kort och realräntefonder, ett Lysa ränta ISK för bara denna del, eller helt enkelt det bästa sparkontot jag kan hitta ? Råkade också ha ett större belopp på AMF långränta de sista 3 månaderna och det var inte helt bra.
Mycket tacksam för tips här!

Pengar som ska användas inom 0-2 år bör vara på sparkonto. Hade jag själv haft en utgift skulle jag funderat på hur stor möjlighet jag har att tjäna in pengarna (i form av inkomst) till datumet jag behöver dem. Då kanske man kan avvara en del av pengarna. Upp till dig helt enkelt.

0-3 år sparkonto.
3-9 år - 10% aktier per år i sparhorisont. Resten sparkonto/räntefond
10 år - Mestadels aktier

Tack - ja, min tanke är att med det kapital jag har på 24 - 36 månader sätta riskfritt men ändå med någon rimlig ränta. Med en räntemarknad som rör sig så borde det väl kunna vara intressant, men eftersom jag inte vet vilken typ av räntefond som är bäst så hade jag tänkt 100% Lysa räntor - eller sparkonto typ Lunar som ser bra ut.

Jag skulle inte ha rena ränteplaceringar på en ISK då det är tveksamt om vinsten på räntefonderna kommer att vara större än schablonvinsten som ISK-skatten beräknas på.
För en blandad portfölj kan bekvämligheten att få den automatiska ombalansering man får i Lysa uppväga den eventuellt högre skatten på räntedelen. Men för en ren ränteplacering tycker jag att ett vanligt bankkonto i någon av de nischbanker som betalar ränta är enklare och säkrare.

1 gillning

Intressant att du kör aktier på 10 år plus. Genuin fråga: Hur tänker du där? :slight_smile:

Jag tänker som så att 10 år = 100% aktier om man som person vet att man klarar hålla det. De flesta som jag varit i kontakt med inom detta ämne har betydligt lägre risktolerans än vad de själva först tror. Då kan det vara bättre med 75/25 - 90/10 istället, även om tidshorisonten är lång.

Vid 9 års horisont så max 90/10.
Vid 8 år - 80/20
Och så vidare…

Sorry, jag läste det alldeles för sent, trodde du menade riktiga aktier. Tack för förklaringen i alla fall, jag kör också 100/0. Trevlig helg!

Ber om ursäkt, jag var nog otydlig.

Med aktier menar jag såklart aktieindexfonder.

Nu skriver vi slutet av augusti 2022. Jag tycker att räntedelen är den svåraste av placeringsnötterna att knäcka, speciellt i tider som dessa.

Sparkonto hos nischbank är givet för en bit av räntebenet, men räntefonder är inte lika enkelt. AMF Räntefond Mix brukar på traditionellt fondkonto (och inte ISK) brukar rekommenderas för en annan del av räntebenet. Men finns det fler bra och enkla räntefonder?