Räntesparande ISK?

Hej,

Jag har i dagsläget ett ISK-konto på Nordea. När jag satte upp detta rekommenderade Nordea en räntefond som ”krockkudde” och riskutjämnare. 40% av mitt månadssparande går nu in i ”Nordea Stratega Ränta”.

I och med att skatten har gått upp för ISK har jag läst att räntefonder inte lämpar sig speciellt bra i ISK-sparande.

Min fråga är därför vad ni rekommenderar att jag gör med dessa pengar? Ska man placera dem i ett vanligt sparkonto med ränta eller hur placerar jag min ”krockkudde” på bästa sätt?

Utöver detta har jag såklart även ett buffertkonto som täcker några månaders utgifter eller något större inköp om något skulle inträffa.

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar
Jakob

1 gillning

Det värsta av allt är att den kostar 0,99% i avg. Det är jätte bra för Nordea som kan plocka in fin avg. Riktigt dyr krockkudde och äcklig val av Nordeas försäljare(rådgivare) :-1:. Ett fult sätt lura kunder i dyra ränte stratega fonder allt Stratega dyra aktiva blandfonder.
Här får du gratis råd om du följer den här länken hur du blir av med dålig produkt från Nordea.

9 gillningar

Mycket dyr räntefond! Hur lång är din sparhorisont med dessa pengar? Med 40% i räntor så är det en väldigt defensiv portfölj som man kanske har till sparande på 5-7 år eller liknande.

2 gillningar

Ska man generalisera gäller detta räntefonder med korta löptider. Det är därför ofta sparkonto nämns som alternativ då det får rollen som kort räntefond i portföljen.

Det beror lite på vad du vill ha ut av dina räntor och om du vill ha olika typer av räntor. Vill du ha en så enkel krockkudde som möjligt är sparkonto ett bra alternativ. Detta nämns också i länken som @Jacke77 delade. Utöver sparkonto är räntefonder med lite längre löptider ett alternativ. Med de högre räntorna vi har är dessa räntepapper mer attraktiva framgent och den potientiella avkastningen är högre än för sparkonto (och korta räntefonder). Eventuella ränteförändringar får också större konsekvenser på värdet - såväl upp som ner.

Beroende på hur stora svängningar du kan stå ut med i ett kort perspektiv i relation med hur viktig avkastning på räntorna är, kan du köra enbart sparkonto, 50/50 sparkonto och räntefonder med längre löptider eller enbart räntefonder med längre löptider. Följande billiga räntefonder med längre löptider rekommenderas ofta på forumet: Amf mix(hög andel statsobligationer i flera olika länder), Storebrand Obligation (hög andel statsobligationer i Sverige) och Amf lång (blandning av statsobligationer, bostadsobligationer och företagsobligationer). Räntefonder med hög andel statsobligationer och längre löptider, kan också fungera som en tydligare krockkudde än sparkonto på så vis att de vid en lågkonjunktur, med sjunkade räntor som följd, stiger i värde och kompenserar aktiernas fall en del. De kan ju å andra sidan också gå ner i värde samtidigt som aktier när räntor höjs, något vi just varit med om.

Det finns så klart ännu fler aspekter när det gäller räntefonder. Vill du förkovra dig ännu mer finns det en lång tråd du kan ta del av, om du inte redan har gjort det:

3 gillningar

Hej Jacke,

Tack för ditt svar! Det var tyvärr detta jag hade på känn, litar inte alls på Nordeas rådgivning.
Tack för en bra länk.

Hej Mattias,

Tack för ditt svar! Jag har inte riktigt bestämt någon sparhorisont.Vi bygger hus just nu och till dem har jag lagt undan andra likvida medel från fonder jag sålde av för några år sedan.
Utöver detta sparandet har jag dock ett månadssparande (nästan lika stort) hos Lysa där jag kör 90/10 aktier/räntor. Har även ett pensionssparande där jag får investeringsråd via Lifeplan (via jobbet). Pensionssparandet är också väldigt offensivt med hög risk och lång horisont.
Slår jag ihop mina sparanden blir fördelningen betydligt offensivare än 60/40. Jag ska dock fundera på om jag kanske ska minska mitt räntesparande lite hos Nordea. Jag kommer garanterat att byta räntefond i alla fall!

Hej Rimma,

Tack för ett långt och utförligt svar med bra tips!
50/50 låter nog som ett bra upplägg för mig. Jag ska läsa på lite i tråden du länkade till och se om jag hittar fler bra tips :slight_smile:

1 gillning

välkommen hit :slight_smile:

Ja inte hade jag satt räntedelen i Nordea Stratega ränta åtminstone. 0.99% avgift är apdyrt för en räntefond. Tänk att avkastningen kanske blir 2-4% och då äter avgiften upp 25-50% av avkastningen.

Du borde ha tillgång till AMF Mix och AMF Lång även på Nordea. Avgift 0.1-0.15%. 20% i vardera hade varit ett bättre alternativ i min mening.

Om du inte vill ha obligationsfonder, alltså räntefonder med 3-4 års löptid (som de ovan), utan istället korträntefonder då är det nog ett bättre alternativ att sätta pengarna på 3-12 månaders fastränte konto hos Nordea med 2.75-3.15% ränta just nu.

Lycka till :grinning::+1:

Hej @JFB!

Tack för ditt svar! Jag ska helt klart kolla på detta och avveckla Stratega så snabbt som bara möjligt :slight_smile:

1 gillning