ISK i Nordea- byta?

Hej!
Jag är ny här, 50 år. Har sparat länge ( alltid) i Nordea. Försökt hänga med . Tycker inte alltid att råden jag fått är så bra, särkilt nu med tanke på fondavgifter.
Jag har läst på lite om basportföljer ( från 2021) - är de fortfarande aktuella?
Nu börjar jag fundera över vad som är bäst att göra framöver. Det är jag som sköter ekonomin, han är inte intresserad för 5 öre…:sweat_smile:
Vi har sparat ( jag o maken) nästan 1 miljon på ISK : Nordea global passiv 420’ , Småbolagsfond Sverige 123’ och Stratega15 400’. Jag sparar 6000 kr / månad. dessutom har jag en kapitalförsäkring Framtidskapital på drygt 170’ , sparar 6000 kr/ månad även där. ( Nordea aktieallokering ) 141’ och Stratega 70, 30000kr. Har dessutom 150’ på Sparkonto, Bluestep finans. Har jag bra spridning? Det är ca 15 år kvar till pensionen.
Känner mig så osäker på läget nu, vad framtiden säger. Jag vill att pengarna ska växa och jag vill inte hålla på och byta för mycket.
Har förstått att det inte är bra att flytta ISK till annan bank.
Kan tillägga att vi inte har några stora lån, 200’ i bolån bara. Vi har betalat av studieskulder och köper bil kontant. det känns skönt!
Vad tänker ni?

Hur din placering ska se ut beror på hur stor risk du vill ta, men kort sagt är alla dina investeringar underpresterare p g a dyra avgifter. De gynnar Nordea, inte dig.

För att få maximal avkastning till minimal risk ska du förmodligen lägga allt i en indexfond, t ex AMF Aktiefond Global om du ska ligga kvar på Nordea. Men även den är fyra gånger dyrare än fonderna som finns tillgängliga på t ex Avanza.

Med detta sagt så följer jag tråden då jag också vill förstå vad det finns för risker med att flytta ett ISK till en ny bank.

Hej!

Håller med! Många av fonderna du har hög avgift.

Framtiden är alltid svår sia om. Du har många år till pension, vilket talar för att du ska kunna ha en hög andel aktiefonder i ditt sparande. Samtidigt är det viktigt att ha en risknivå man kan hålla fast vid. Du har två blandfonder (blandning av aktier och räntor) i och med Stratega 15 och Stratega 70. De gör att du i nuläget grovt räknat har mellan 30 och 40% räntor (utöver de 150) på sparkonto) totalt i ditt sparande. Är det ett medvetet val? Bara så att du vet vad du byter från om du byter fonder. Många rekommenderar högre andel aktier med så lång sparhorisont, men, som sagt, man ska känna sig bekväm med det också.

Du behöver inte byta bank för att få billigare fonder. En bit ner i länken nedan finns förslag hos Nordea motsvarande basportföljen med 100% aktier och även billiga räntefonder du kan kombinera med om du inte vill ha 100% aktiefonder.

tack för svar. Indexfond på Nordea ska jag kolla upp.
Kanske även ska börja spara på Avanza Auto istället? :face_with_monocle:

Jag tror att jag vill ha 100. % aktiefonder, så ska kolla upp det mer. Tidigare ville jag inte ha så hög risk, då vi skulle köpa hus och jag inte hade så lång sparhorisont. Tack för info😊

1 gillning