Hej
Nu läst på igen och frågan är:
Jag har sparande i kombinerade aktie/ fonder med medelrisk i storbank där även bolån och lönekonto finns - förstår att avgiften är onödigt hög vågar jag flytta allt aktie/ fondsparande rakt av till Lysa tex?
”Lite feg”
Ja det vågar du.
Och du borde titta på att flytta ditt bolån också.
Storbankerna tjänar mycket pengar på att folk är fega…
Ja, det ska du våga göra.
Men bara för att du är hos en storbank innebär inte det att allt är dyrt.
Jag har aktier och fonder hos två storbanker där de har fonder från andra institut vilket innebär samma priser som på andra ställen. Har öven låg courtage på aktieköp.
Så svaret skulle även kunna vara att du kan byta till billigare fonder där du är, dock beror det på vilken bank du har.
Har sparande i något som heter Stratega bra betyg i Morningstar men avgift jättehög så hur gör man rent praktiskt?
jag vet ju inte riktigt vad du vill ha för fonder och vad du sparar till och vilken sparhorisont du har.
Men om vi antar att du sparar för framtiden, 10+ år, och vill ha en bra global indexfond så kan du få det via Nordea som du verkar ha då du hänvisade till Stratega.
Via Nordeas “Nordea Investor” (i inloggat läge) kan du välja fonder som inte är Nordeas egna. Till exempel Länsförsäkringar Global Indexnära.
Då får du en bred global aktieindexfond med 100% i aktier. Stratega innehåller även en viss andel i räntebärande papper. Om det är något du vill fortsätta med så kan du avsätta X% av din investering på till exempel ett fasträntekonto och resten lägger du i Länsförsäkringar Global Indexnära.
Avgiften är på 0,20%.
Om du har Stratega 70 så kan du välja 70% i fonden ovan och 30% på räntekonto och få ungefär samma risknivå som du har idag.
Exakt det är just den dyra blandfonden som alla blir lurade av bankrångivare . Den ska du undvika och göra som @AimHigher skriver
. Tänk bara hur många småsparare som ligger långt i dyra storbanksfonder som en gång någon luring bankanställd har valt åt de !
. Blir alltid lika förbannad på det
. Läs den här och då fattar du direkt hur bra Stratega är
. Stratega är bäst åt Nordea då de plockar in dyr avg till banken
Om du tittar på denna sida hos Nordea så ser du att de erbjuder fonder från många olika institut.
Under listan finns det en länk till Fondtorget på “Nordea Investor”. Du måste logga in där för att sedan hitta fonderna som erbjuds.
Hej!
Du har redan fått bra input från bland andra @AimHigher och @Jacke77. Du nämner Lysa i ditt första inlägg. Där bestämmer du din risknivå och sedan sköter sparandet sig i mångt och mycket automatiskt. Vill du ha kvar sparandet på Nordea med t.ex. 70% aktiefonder och 30% sparkonto kommer du att behöva vara något mer aktiv för att behålla eller ändra på risknivån. Med Lysa blir avgiften lite dyrare men du behöver göra mindre själv. Oavsett vad du väljer, får du ett brett och bra sparande.
Här är en till sucker. En stor del av min tjänstepensions potentiella tillväxt har försvunnit pga detta…
Åh tack för bra och tydliga råd har då såklart följfrågor på detta
Har ca 8 år aktivt arbete kvar men ska ju fortsätta sparandet även efter det så långsikt men kanske även en ” hink” för uttag start 8 år för att pimpa pensionen lite
Jan B skrev också förslag på hur man kan lägga upp placering om man är kvar i storbank typ Nordea - bifogar
Har inte hnnit kolla om detta bara är aktiefonder dock vill ju ha en mix eller köra 2 hinkar en lång med bara aktier och en 8 år mix typ70/30
Går jag bara in och byter på studs eller hur gör man tar det tid ?
”På gång ”
Jag tolkar det som att du vill ha sparandet på Nordea. Man kan naturligtvis dela upp det i många “hinkar” men då du har en fond för hela sparandet idag, är kanske det enklaste att bara ha en “hink” för pensionssparandet (jag utgår från att du har en buffert utöver detta sparande). Du hade kunnat sälja hela innehavet i stratega-fonden direkt. Det tar troligen några dagar innan den är såld. Sedan tar du 30% av pengarna och sätter på ett bankkonto (gärna med ränta) och övriga 70% köper du en billig global indexfond, till exempel Länsförsäkringar global indexnära som nämnts i tråden. Fortsätter du att spara mer pengar, fördelar du dessa på samma vis. När du ska justera fördelningen, och vilken fördelning, har det ju till viss del att göra med om du har tänkt använda en stor del av pengarna direkt när du går i pension eller om det är tänkt som extra krydda. Om det är det sistnämnda skulle du kunna ändra till 50/50 aktiefond/sparkonto några år före pension och behålla det så. 50/50 brukar rekommenderas på forumet när man inte vet exakt när man behöver pengarna. Det beror också på hur stor risk du är villig att ta med pengarna. Som referens har Premiepensionens AP7 Såfa 83% aktiefond/17% räntefond vid 60 år, 67%/33% vid 65 år och 50%/50% vid 70 år.
Hoppas det hjälpte något iallafall!
Toppen tack
Jag var otydlig har 2 hinkar Stratega 50 och Stratega70 idag
Kan iofs gör en hink av dem då det är på sikt och sedan som du sa ändra risk ju närmare pensionen jag kommer
Googlade lite snabbt på dina fonder och såg avgifterna.
Stratega 50 1,45%
Stratega 70 1,45%
Ja visst blir man ledsen
Visst mitt slarv men som nybörjare tar man råden som tänkt som det bästa men som tydligt kommer fram här finns inga snälla banker
Nåväl framtiden är vad som är viktigast nu
Ja det viktigaste är ju att du är här och tar tag i det.
Det är ju alltid tråkigt med ‘lär pengar’ men i och med din fråga så får du ju få hjälp.
Ja känns fantastiskt att kunna lyssna och lära utan vinst för någon utom mig och såklart den goda viljan som finns här att vilja hjälpas åt
Så länge flytten av kapital inte påverkar hur banken ser på ditt bolån så är det väl inget problem.
Sen kan du säkert hitta billiga fonder på den banken du har pengarna. De flesta har billiga Sverige och Global indexfonder. Allt under 0.4% är ok för aktiefonder. Ett alternativ om banken kärvar med att du skulle flytta kapitalet.
Precis
Det var så jag tänkte också med att byta till bättre fonder inom banken till att börja med så de inte tappar intresset för mig som kund och jag har förhandlingsutrymme-för att sedan inför bolånsförhandling i vår ha kortet byta bank med allt om inte rabatten blir bra
Tänkte kolla några banker innan förhandling i vår och se vad de kan bjuda mot
Man vet ju inte låneräntan i vår ännu
Nordea stratega medför en hög avgift, jag skulle rekommendera byte av fond, till exempelvis länsförsäkringar global indexnära, o det sett ur alla synvinklar