Hej
Nu ska jag lägga mig på en basnivå. Jag har en bank för att lönen ska sättas in där, sedan omplacerar jag till.ex fonder. Jag har ett Lysakonto sedan häromdagen efter ett fantastiskt radioprogram med Jan och Caroline. Jag kan nästan ingenting men vill lära mig mer.
Ska jag ha kvar min bank, Nordea i det här fallet eller byta bank? Isåfall vilken bank ska jag byta till? Jag har bolån och ja, allt på Nordea.
Nordea Stratega 70 ska jag avsluta och då låter jag Lysa ta min pengar från Nordea till sin fond. Är det rätt uppfattat?
Ni talar om att 90/10 ska man ha på Lysa och jag har fått rådet från Lysa att välja 75% aktier och 25% ränta. Det verkar inte vara som ni rekommenderar? Gör jag fel?
Man kan absolut ha kvar en storbank som sin “huvudbank”, men man ska inte känna att man ska ha allt där. För egen del har jag bolån, fondsparande och större delen av det som finns på sparkonton hos andra institut än den storbank där jag har lönekontot.
När det gäller just Nordea eller inte är det svårare att ge generella råd. Man kan ju kika runt lite, men trivs du bra och de erbjuder hyggliga villkor på de delar du har där finns det ingen mening att byta bara för att spara ett par hundralappar per år. Har man dessutom en bra kontaktperson hos sin bank är det värt lite mer.
Sälj fonderna själv hos Nordea om du ska till Lysa. Ligger de på ett ISK-konto kan du hos Lysa be dem flytta in pengarna för att slippa schablonskatt för insättningen. (Skatten är iofs inte så stor, knappt 100 kr i skatt per 100.000 kr.)
Det finns en tumregel om att ha 10% aktier per år i sparhorisont, men att det kan finnas fördelar med att inte ha mer än 90-95% aktier. Lysas råd baserar sig på hur just du svarat på frågorna kring hur lång sparhorisont du har samt hur mycket risk du vill/kan ha. Det viktiga är att man inte får panik om värdet sjunker 20-30% på kort tid och säljer. Därför kan det vara bra att kanske vara lite försiktig i början. I ditt fall är förmodligen 75% rätt bra. Känner du dig modig, har tillräckligt lång sparhorisont och tror att du kan hantera nedgångar bra kan du fundera på att skruva upp lite och välja t.ex. 80% aktier.
Det finns en del på forumet som tycker att utsikterna för räntefonder inte ser jättebra ut och byter därför ut en del av räntedelen hos Lysa till sparkonto med insättningsgaranti och ränta. Men det är överkurs och ngt man kan fundera på i ett senare skede.
Småspararguiden har skrivit om Stratega 70. Du kan lika gärna sjäkv sätta 30% av pengarna på ett bankkonto och 70% i en billig global indexfond så får du samma produkt till en betydligt lägre kostnad. Handlar lätt om sexsiffriga belopp som du kan spara över en livstid.
Jag tycker det låter bra! 75/25 eller 90/10 är mest beroende på riskbenägenhet. Aktiedelen svänger generellt mycket mer än räntedelen. Så ju mer aktier ju högre risk, men i teorin också bättre avkastning långsiktigt. 75/25 eller 90/10 berör mest hur riskbenägen man är. Riskbenägenhet kan påverkas av lite olika saker som personlighet och vilken långsiktighet man har i sitt sparande.
Det jag skulle kolla på utifrån vad du säger ovan är att fundera på bolånet. Det är de flesta personers största affärsrelation, så då vill man ju gärna ha en så bra deal som möjligt och ingå avtalet med någon man inte känner försöker lura en. Hur du gör måste ju såklart utgå från din situation, men några alternativ som jag har kollat på om du vill kolla på några alternativ är Landshypotek, Stabelo, SBAB, Danske Bank, där redan bra avtal är öppna och redovisade på deras hemsidor. Även en tiondels procent av en miljon är tusen kronor på årsbasis.