Fondbyte Nordea

Hej!

Läst forumet och artiklar till och från en tid men blivit en mer frekvent besökare det senaste året. Önskar jag hade hittat hit tidigare i livet så kanske man hade kunnat undvika några av de minor man gått på :joy:

Men, här är mitt första inlägg och fråga:

Jag sitter nu med två Nordeafonder i ett ISK:

*Nordea Global Passiv, 35kkr.
*Nordea Sverige Passiv, 25kkr.

0,4% i avgift i båda. Månadssparar 400kr + 200kr, fördel Globalt.

Det jag tittar på är att sälja av dem och återinvestera dem i DNB Global Indeks + SEB Sverige Indexnära enligt “Bästa fonderna 2024” här på RT.

Jag kommer plocka ut 20kkr i juni 2025 och 20kkr i juni 2028, som gåvor, resterande är till mig.

*Är det värt att genomföra bytet?
*Ska jag bara byta till DNB Global Indeks?
*Är det värt att fortsätta månadssparandet på fonderna eller ska jag ta det + “överflödet” och sätta in på mitt Lysa, sätta 20kkr på sparkonto och 20kkr i en räntefond?

Jag vill inte flytta “gåvo-delarna” till Lysa, because of mental bokföring…

Vad säger ni?

Hej!

Har du redan ditt övriga sparande på Lysa och föredrar Lysas investeringsfilosofi? I så fall ser jag inget hinder för att du sätter in överflöd och månadssparande där.

Om du väljer att ha kvar sparandet på Nordea tycker jag att det är värt att byta på grund av lägre avgift.

Huruvida du skulle byta till bara DNB eller inte beror på hur du ser på homebias. På Lysa har du cirka 20% Sverige om du har 100% aktier. Även RT:s nuvarande modellportfölj ligger på 20%. Din nuvarande fördelning ligger på cirka 40%. Sveriges marknadsvikt globalt är 1%.

Pengarna till 2025 låter rimligt att ha på sparkonto med så bra ränta som möjligt. Gällande summan till 2028 är bankkonto också ett alternativ och du kan binda räntan om du vill. Vill du ta högre risk och möjlighet till högre avkastning är ju någon räntefond också en möjlighet med förbehållet att det också kan tappa i värde. Vill du ha möjlighet att slå sparkonto behöver pengarna utsättas för någon typ av risk.

Lycka till!

2 gillningar