Nybörjare fonder för Mellan & passivhinken

Hej! Jag håller på att balansera mina fonder enligt 4-hinkarnaprincipen.
Sedan tidigare har jag följande sparande investeringar:

• Nordea Aktieallokering (ISK)
  • Nordea Stratega 50 (ISK)
  • Nordea Förmånskonto (utan ränta)

Vad jag har förstått så är båda mina fonder relativt dyra och jag funderar på att byta ut dem. Är det värt att öppna upp ett konto på Avanza eller är det bättre att försöka sätta ihop portföljerna/hinkarna via Nordea? Eller köra med en fondrobbot?
Jag har en stor klumpsumma som just nu ligger på förmånskontot men som jag också har tänkt investera.

I övrigt är jag Single income no kids och bor i hyresrätt. Bör jag ta hänsyn till ett framtida bostadsköp redan nu även om jag inte vet när det kommer att ske?

Hej och välkommen till forumet!
Har inte koll på vilka avgifter dessa har, men det är väl bara att byta så fort så möjligt.
Tog en snabb titt på Nordeas fondlista och kan konstatera att de är ganska begränsade i sitt fondutbud.
Jag hade blivit kund i Avanza eller Nordnet om du själv vill komponera din fondportfölj. Annars hade jag tittat på Lysa eller Opti.

Oavsett så borde det gå att flytta ditt ISK om du inte hellre vill sälja och göra en manuell flytt.

Hej Linnéa,

du kan absolut bygga en bra långsiktig aktieportfölj hos Nordea. Jag skulle köra typ:

• 75% SPP Global Aktiefond
  • 15% Nordea Global Enhanced Small Cap
  • 10% Nordea Sverige Passiv

När det gäller mellanrisk, jag vet inte…Nordeas blandfonder har relativt höga kostnader men åtminstone i Finland har dom uppnått jättebra resultat och jag ser inget skäl att vara religiös runt kostnaderna då. Nordea har ju superbra räntefonder och tom hedgefonder som dom kan använda i sina blandfonder.

Forumet kommer att säga Nordnet och Lysa och blablablaa men man kan absolut investera hos Nordea också. Förmånskontot kan du dock glömma och använda en nischbank för din buffert.

Lycka till!

Herregud vilka dyra fonder. Byt snabbt.

Nordea/Avanza/Nordnet om du gillar att pilla själv, Lysa om du vill att det ska göras av någon annan kunnig.

Ang Nordea vs Avanza/Nordnet, personligen gillar jag inte att ha mitt investerande i en storbank. Blir lätt en inlåsningseffekt och mer jobbigt att byta bank när nuvarande ger för hög bolåneränta.

Moi Tomas,

Nordea har avtal med tiotals andra fondbolag och har nästan så brett urval av fonder och ETF via sin nätbank som Nordnet. Nordea naturligtvis visar bara egna fonder på sina webbsidor…

Var missar jag klicka?
Billigaste globalfonden de har kostar 0,4% när jag sorterar.

Våra fonder. Se hela fondutbudet. | Nordea

https://www.nordea.se/privat/produkter/spara-investera/fonder/fondtorg.html

Där ser man.
Trodde man skulle få se hela utbudet när det stod så.

Då kan hon ju lika gärna bara byta fonder.

Vad för nischbank tänker du i så fall?

Ingen aning, nån Svensson bör hjälpa dig med denna fråga. :grinning::finland:

På andra sidan av Östersjön är det Svea Ekonomi som har den bästa räntan.

Har min mellanriskhink på Nordea - av egen fri vilja faktiskt. Allt ligger i billiga Swedbank Robur Mix som de har att välja på och den funkar ju galant om man är ok med att ha bufferten i svenska värdepapper och räntor :slight_smile:

1 gillning

Här har du ett flertal bra förslag:

https://www.compricer.se/sparande/

Viktigt är att de har insättningsgaranti.

1 gillning

Hej Linnea!

Kolla in dessa avsnitt, dom kan nog hjälpa dig på vägen!:slightly_smiling_face:

”Investera allt på en gång eller sprid ut”
”Fyra-Hinkar-Strategin”

Angående sparande till bostad så är det en väldigt klurig fråga, ska du köpa inom en snar framtid så hade jag absolut inte investerar dom. Men är det om 5 år så hade jag nog investerat i en 50/50-portfölj och sedan sänkt risken med 10% mot mer räntor för varje år som går, däremot funkar endast denna strategin om du vet när du ska ha pengarna🤷🏻‍♂️