Hjälp mig styra upp dyra fonder hos Nordea | Ska jag behålla eller sälja?

Hallojs alla glada och tack för detta eminenta forum. Önskar lite tankar kring att styra upp mina fonder på bästa sätt.

Mitt intresse för sparande har tidigare varit lågt och gjort som många andra, lyssnat på banken. ”Du borde pensionsspara” jajjemän. ”Spara till barnen” jajjemän. Och satt in ett gäng tusingar i månaden utan att tänka mer på det.

Med tiden har det egna intresset för sparande vuxit och eftersom, lett till mitt egna ISK-sparande.

Detta har resulterat i 3 separata sparanden och av lättja har jag väl inte gjort någonting åt det, men känner att det nu är dags.

Sparandet har jag på Nordea.

Ett framtidskonto(KF) pensionsspar.
Ett framtidskonto(KF) barnspar.
Ett Isk.

Pensionsspar och barnaspar är av banken placerade i Nordea global divended, japp 1,4 i avgift. I mitt egna sparar jag i ett avgiftsbilligt globalindex, ett Sverige och några storaktier.

Hur bör jag gå vidare med detta för att förhoppningsvis maximera avkastning och minimera skatteblunders.

Sälja allt i pensionsspar(som inte är megamycket), trycka in i mitt ISK och fortsätta månadssparandet där? Eller får jag dum skatt och bör bara byta till billigare fonder och låta KF ligga kvar? Fortsatt spara i 2 separata kf/Isk men samma billiga indexfonder? Låta det som finns ligga kvar men sluta spara i det och trycka in allt i mitt Isk fortsättningsvis? Barnens konto börjar det bli en del stålar i men de är placerade till dyr avgift, sälja och köpa billigare fond i samma kf? Eller?

Förslag mottages gärna :slight_smile:

Tack

1 gillning

Välkommen till forumet @Berling! :heart:

Om du inte har lyssnat / läst / tittat på detta avsnitt så rekommenderar jag att du börjar här:

Därefter kan du bestämma dig om du är som jag en person som gillar “all-inclusive”-lösningar då byter man till en fondrobot som LYSA eller OPTI. Vill du göra mer själv så kan du sätta ihop en portfölj av egna indexfonder utifrån detta avsnitt:

där du även kan titta på de bästa fonderna hos Nordea. Angående om du ska byta allt nu eller inte så kan man odds / sannolikhetsmässigt säga att du sannolikt får en bättre portfölj att byta, men det finns inga garantier och det kan gå åt andra hållet också.

En bra fråga att ställa sig brukar vara:

• Om pengarna vore i kontanter, hur skulle du göra då?

Om du inte skulle köpt det som du äger idag, varför fortsätta äga det? :wink:

Lycka till med ditt beslut!

2 gillningar

+1 på Lysa, enkelt och bra, jag är kund sedan många år tillbaka :slight_smile:

2 gillningar