Hallojs alla glada och tack för detta eminenta forum. Önskar lite tankar kring att styra upp mina fonder på bästa sätt.
Mitt intresse för sparande har tidigare varit lågt och gjort som många andra, lyssnat på banken. ”Du borde pensionsspara” jajjemän. ”Spara till barnen” jajjemän. Och satt in ett gäng tusingar i månaden utan att tänka mer på det.
Med tiden har det egna intresset för sparande vuxit och eftersom, lett till mitt egna ISK-sparande.
Detta har resulterat i 3 separata sparanden och av lättja har jag väl inte gjort någonting åt det, men känner att det nu är dags.
Sparandet har jag på Nordea.
Ett framtidskonto(KF) pensionsspar.
Ett framtidskonto(KF) barnspar.
Ett Isk.
Pensionsspar och barnaspar är av banken placerade i Nordea global divended, japp 1,4 i avgift. I mitt egna sparar jag i ett avgiftsbilligt globalindex, ett Sverige och några storaktier.
Hur bör jag gå vidare med detta för att förhoppningsvis maximera avkastning och minimera skatteblunders.
Sälja allt i pensionsspar(som inte är megamycket), trycka in i mitt ISK och fortsätta månadssparandet där? Eller får jag dum skatt och bör bara byta till billigare fonder och låta KF ligga kvar? Fortsatt spara i 2 separata kf/Isk men samma billiga indexfonder? Låta det som finns ligga kvar men sluta spara i det och trycka in allt i mitt Isk fortsättningsvis? Barnens konto börjar det bli en del stålar i men de är placerade till dyr avgift, sälja och köpa billigare fond i samma kf? Eller?
Förslag mottages gärna
Tack