Vill göra en enkel lösning på att på min egen bank spara en liten summa i fonder varje månad åt en annan person. Ni vet en sån som tickar på lite och man inte märker att det ens dras en liten summa i kristider men ändå ger något i slutändan. Rekommendationer? ISK Kapitalförsäkring? Vilken fond? Kan inget av detta men har i dagsläget någon Nordea global Enhanced åt något barn. Tänk minimalt med jobb för mig! Tack på förhand!
Det bestämmer du själv men mycket forskning visar att låga avgifter är bland de allra viktigaste faktorerna för att “lyckas” på börsen. Dyra fonder tenderar att underprestera billiga fonder över lång tid.
Varför just hos Nordea? Ingen skillnad från andra “platser”? Ursäkta språket då det här inte är en domän jag alls behärskar. Försöker bara lära mig minsta möjliga för att ta lite kontroll över min ekonomi.
Med tanke på att minsta köpbelopp för en fond oftast är runt 100kr så hade jag placerat även dessa i globalfonden. Annars tycker jag 100kr av 250kr totalt skulle bli för stor procentuell andel i något annat än globalfond, då jag tycker globalfonden ska vara minst 70-80% av sparandet. 100kr av 250kr motsvarar 40% och det tycker åtminstone jag är för mycket oavsett om det är en sverigefond, småbolagsfond eller annat.
Om man istället gör en engångsinsättning och bara låter det vara alt månadsspara upp till en summa och sedan avsluta och bara låta pengarna vara? Är det meningslöst?
Så skulle man väl kunna göra. Men om jag förstår dig rätt så vill du ha det så enkelt och automatiskt som möjligt? Då hade jag satsat alla pengarna i en enda globalfond och inte pillat något mera.
Pengar som får jobba nu har en fördel mot pengar som får jobba senare.
Allt sparande är dock bra sparande och inget är meningslöst. Det finns helt klart psykologiska aspekter gällande klumpsumma kontra månadssparande.
Snacka om att ha 0 koll. HAr även 2 KF som är sparande åt mina barn. Mina sådana här sparanden blev till när jag ville ta över (the very big) banklånet vid skilsmässan. Ingen annan bank ville ge mig lånelöfte så jag hade inte så mycket att förhandla med. Iaf satte då bankkillen upp mina sparanden som jag har på Nordea därav 2 kapitalförsäkringar åt barnen. Deras mormor sätter in 300 spänna via mig på vardera. Där har de också denna Global Enhanced 60 % i fördelningsplanen och 40 % Nordea Nordic fund. Antar att jag ska sälja denna Enhanced där med men Nordic fund då? Ska de rätt och slätt också då ha en bred globalfond med sparande 300 varje månad eller andra rekommendationer? Säg att det är minst 6 års sparande men antagligen mer.
Jag hade bytt till billig globalfond där också. Sålänge det är långsiktigt sparande, så tycker jag man kan/ska köra samma portföljstruktur/fonder oavsett om det är sparande till pension, barn, ny bil eller vad det nu kan vara.
Finns ingen anledning till olika fonder bara för att det är olika typer av sparande eller olika konton.
Ett nackdel till att ha KF hos Nordea att den kostar i års avg. Inte alls så bra. Isk hade varit mycket bättre eller ha KF hos Nordnet eller Avanza som är gratis.
Villka underbara äckliga fonder din rångivare hjälpte dig till.
Nu när jag ändå har er experter tillgängliga så kanske jag kan ställa en fråga till och be er om råd. Jag har ca 300 000 på Borgo som jag i perioder låst med högre ränta. Detta som en buffert/ reskonto. Nu har jag fått 6000 i ränta. Vad borde jag göra med dessa? Den här ränta-på-räntagrejen? Gäller det all avkastning eller är det ren ränta i pengar? Vill göra något med just räntan på det som är på konton och alltså inte avkastning på fonder. Hur skulle ni göra? Jag vill ju separera den här räntan från annat sparande för att se vad det egentligen genererar. Och man har väl inte månadssparande på ett sådant för då blir det ju tillskott och inte bara ränta. Förstår ni mig alls…puh