Hur placerar jag bäst om mina tillgångar?

Hej!

Ny på forumet och tar del av så mycket klokskap! Vad som fångade mitt intresse var de funderingar @Monica79 hade kring sina ISK-fonder med höga avgifter. Jag är också i den situationen och har insett att jag förlorar jättemycket på att ha det som jag haft ett tag och vill alltså göra om och göra rätt! Började med möte på Nordea och blev föreslagen diskretionär förvaltning som jag inte tagit till mig. Anledningen är att jag tycker att jag är dåligt insatt och inte särskilt intresserad men vill ha stabilitet och långsiktighet (runt 10 år). Har dock kommit till insikten att jag måste göra något åt situationen men kan bara instämma i kritiken kring private banking, diskretionär förvaltning och det handlar om försäljning snarare än rådgivning.

Funderar nu på att placera om och fördela mina tillgångar efter ”eget” huvud. Jag har ca 2,5 miljoner på ISK i fonden Stratega 35. (Jo, jag har nu insett att det är helknasigt!) Det skulle jag kunna placera en större del av (ca 60%) i en global indexfond – tittar just nu på Nordea Global Index select A. Synpunkter?

De resterande 40 procenten funderar jag på att behålla i fonden Stratega 35/någon annan räntefond eller någon global obligationsfond. Förslag emottages tacksamt.

Sedan har jag ca 900 000 i Nordeas Framtidskapital som också är fonden Stratega 35. Där skulle planen kunna vara att fylla på globalfonden med typ 60% och fylla på resterande 40 till den ränte- eller obligationsfonden som jag väljer till slut. Visst blir det skatt på vinsten om jag säljer av detta?

Vill gärna få information om vilka konsekvenser olika val kan få för vill jag ha ett vettigt sparande och ta hand om mina tillgångar utan onödigt krångel och dyr förvaltning.

2 gillningar

Du behöver inte betala mer än cirka 0.2% I total fondavgit per år numera. Lägger upp forumets kalkylator för att se hur stor skillnaden blir för olika aktieindexfonder:

Och varmt välkommen till forumet :raising_hands:

2 gillningar

Det är en bra global indexfond med en bra avgift jämfört med andra fonder.

Angående frågan om skatt. Om du säljer fonder inom ISK och Kapitalförsäkring så är där ingen extra skatt, man betalar redan schablonskatt årligen på dessa.

Säljer du från depå blir det skatt på eventuell vinst.

Har för mig att Framtidskapital är en Kapitalförsäkring

@EKB65 För min del började funderingarna på mina fonder efter att jag sett på Ekonomibyrån på SVT den 16/1-26. Se det programmet om du inte gjort det.

Du har tydligen tittat på min tråd “Vad göra med mina ISK-fonder med höga avgifter”. Jag är inte ssk kunnig men fick en massa goda råg av främst @Clas och även andra. Antar att du har läst de råd jag fick och att det hjälpt dig.

För min del slutade det med att jag nu bytt och delvis sålt mina fonder på ISK. Jag har nu enbart kvar (på ISK) Nordea Global Index Select A med mkt låg förvaltningsavgift. Därutöver har jag lika mkt pengar på två nischbanker (Hoist och Marginalen) - det ena kontot med fastränta 3 månader och det andra med rörlig ränta.. Sammantaget har jag dryga miljonen på vardera sparform-ISK och bankkonton. Lycka till och hoppas att du får respons från fler andra.