Hej
Jag äger en del svenska aktier i depå utan anskaffningsvärde som volvo Eriksson mm
Jag har även sparat i swedbank allemansfon komplett sedan 30 år tillbaka som sitter i en depå och har gått väldigt bra
Nu har jag blivit kontaktad av Nordea som råder mej att sälja allt och köpa Nordea fonder för att sprida risken
Jag har själv funderat på att sälja aktier,fond köpa om på avanza och flytta till ett isk eller köpa en index global fond för pengarna ist
Vad skulle ni råda mej till?
Jag tänkte börja använda pengarna till pension om ca 8 år
Om du kommer tillbaka med det förslag de ger dig är det mycket lättare för oss här att hjälpa till att ge dig våra tankar. Innan dess kan du alltid gå igenom frågorna som fondrobotarna ställer för att ge ett förslag, för att se deras förslag och ställa det mot vad Nordeas säljare föreslår.
Dessutom får du nog räkna lite på den skatt du i så fall måste betala om du säljer eller flyttar din fond från din depå. Orsaken är att en depå betalar du 30% skatt på den vinst du gjort, medan du betalar en väldigt låg (runt 1%) skatt på ditt innehav på ett ISK-konto.
Krångliga svar du fått, jag skulle föreslå att du gör det enkelt. Du tex göra så här:
Börja med Lysa 60/40
Nästa år, justera ned till 55/45
Året där på 50/50
Osv… till du kommer till 80/20. Behåll då 20/80 under uttagsfasen.
Detta var ett ”försiktigt” förslag då jag inte vet hur mycket kapital du har och hur lång uttagsfasen förväntas vara. Om du har bra övrig pension och låga utgifter kan du så klart vara mer aggressiv. Du kan själv titta på ”glide pathen” jag bifogat för att få ett hum om hur du kan ligga i risk.
Om du vill kan jag sköta allt år dig för bara 0,25% (halva avgiften mot Max Matthiesen)
Kan tillägga att det kan finnas skattemässiga fördelar med att ha pengarna kvar i depån jämfört med att ta ut dom och sätta in i ISK, då du kommer få använda dig av schablonmetoden vid uttag.
Då skulle du kunna köra samma upplägg som jag sa förslagit men med tex:
45% Swedbank access global
15% Swedbank access Sverige
40% Swedbank räntefond kort
Höj andelen räntefond varje år enligt enligt vad du kommer fram till att du vill ha i risk.
Pensionsmyndighetens nya rekommendation är att en globalfond skall kosta 0,2% eller mindre.
Förvalet till allas premiepension är AP7 Såfa och den är fantastiskt bra konstruerad. Den minskar andelen aktier och ökar andelen räntor ju närmare pensionen man kommer. Ett tips är att ta efter den också i sitt egna sparande.
Upp till och med 55 års ålder består AP7 Såfa av 100 procent AP7 Aktiefond. Vid 56 års ålder minskar andelen aktiefond med 3 till 4 procent per år medan andelen räntefond ökar. På så sätt utsätts spararna för allt mindre risk upp till 75 års ålder då fördelningen stannar på två tredjedelar räntefond och en tredjedel aktiefond.
Fundera på och du kommer få bättre och billigare råd här än av säljarna du har kontakt med .