Vad tycker ni alla kloka investerare på detta forum. Om jag tar ut mina 60000 från Nordea stratega 50 fond. Var ska jag då placera dem? Är det ett bra alternativ att sätta dem på ett sparkonto med 3,50%? Eller finns det bättre ställen?
Välkommen tillbaka till forumet! Nordea Stratega är en väldigt dyr fond så du ska ta ut pengarna så snart du kan. Jag brukar tänka att jag behöver ha en buffert först och främst. Och det är på ett sparkonto med ränta där jag snabbt kan ta ut pengarna vid behov. Jag har satt mina på Borgo.
När det kommer till långsiktigt sparande så lägger jag pengae i en Global Indexfond.
Tack för tipset. Har nog sett det för länge sedan men jag behöver nog uppdatera mig.
Om man vill spara 50 000 kronor men inte ha dem på ett sparkonto men inte heller riskera att de försvinner…finns det alterntiv till det?
ok kul. fundera runt om det inte är bättre att göra den där resan nu istället. 50 000 för en resa idag eller 100 000 för en resa om 10 år. Vad känns bäst för dig?
Jag har ett konto på Lysa där de tydligen sprider mina pengar på en massa olika bolag. Kanske kan vara en idé att sätta in en del av pengarna på mitt Lysakonto?
Kolla också vad du har pengar för på typ av konto. Om det är en AF/Depå så kan du behöva skatta 30% på vinsten i nästa deklaration. Om det står på ett ISK konto så är det redan skattat och klart när du flyttar / tar ut pengarna.
Det lönar sig nästan alltid ändå att flytta från en dyr fond på depå till en billigare lösning på ISK (egen portfölj på tex Avanza eller Lysa) men det kan vara bra att kolla så du inte utgör undantaget.
Det finns en räknare här som du kan använda om det är på en depå i nuläget
Tack för svar och info.
Jag tänker så här: Det spelar ju ingen roll när jag tar ut dem för jag måste ju ändå betala 30% på vinsten eftersom jag har dem på Nordea Stratega fond 50. Idag är vinsten drygt 5000 kronor. Även om jag betalar skatt nu så kan jag sätta pengarna där avgiften är betydligt lägre än Nordeas (1,80%). Vad jag förstår så rekommenderar alla att man ska sätta pengar i en fond med mycket låg avgift, t.ex 0,20 så att avgifterna inte äter upp pengarna. Jag har egentligen inte planerat något direkt för dessa 60000 men tänker att de kan vara bra att ha lite längre fram att berika vardagslivet med men också att göra saker med mina barnbarn. Om jag nu väljer en ISK så måste de jag sätter pengarna hos förstå sig på att välja rätt fonder med låga risker för jag är en tråkig typ. Jag vill hellre ha mindre risk och mindre vinst än högre vinst med högre risk (idealet hade ju varit mindre risk med hög vinst ;-).
Jag har idag avslutat mitt Strategakonto då många här på forumet vid flera tillfälln har sagt att Nordea är inget bra alternativ. Det känns ju inte helt ok att bara ha dem på ett sparkonto även om det är rätt bra ränta nuförtiden. Vad jag förstår så rekommenderar ni ISK.
Med vänlig hälsning
Liselott