Flytta pengar från fondkonton till sparkonton?

Hej

Är det en bra idé att ta ut sina pengar från fondkonton och ISK (ca 100 000) med rätt höga avgifter (Nordea) och sätta in dem på ett Sparkonto med en ränta på ca 2-3% om det är ett fast sparkonto? Eller äter inflationen upp mina pengar?

Tacksam för svar
Liselott Pripp

Ja, inflationen äter av pengarna oavsett. Flytten avgörs av vad du själv tror framöver och när du ska använda pengarna. Jag matar in allt jag kan i mina ISK då jag inte tycker sparkonto är ett alternativ.

Inflationen äter även på ett isk, bara så vi är överens om det…

Inget kommer undan inflationen!

1 gillning

Japp, därav “oavsett”. Så det är vi överens om.

I min värld är den möjliga uppsidan på börsen ändå värd mycket mer än den garanterade nedsidan på sparkonto.

1 gillning

Har du pengarna i fonder på ett ISK är det väl dumt att ta ut dom alls, om du inte behöver pengarna just nu?
Har du däremot likvida medel på ett ISK som du inte har för avsikt att investera närmsta året så är det bättre att ta ut dom och sätta dom på ett räntekonto ja.

Har du pengarna i fonder / aktier kommer inflationen inte äta upp pengarna på sikt.
Har du pengarna på ett sparkonto kommer inflationen äta upp pengarna med 100% garanti, det finns ingen, har aldrig funnits och kommer aldrig finnas en bank som ger bort gratis pengar i form av ränta som är högre än inflationen. Räntekonton ett sätt för banken att tjäna pengar på sina kunder.

Stort tack för svar. Vill du bara vara snäll och förklara vad du menar med likvida pengar på ett ISK konto? Pengarna finns på Nordea och då måste de ju investera dem i fonder eftersom de tar ut en hög avgift (tycker jag, 1,75%)
Jag har också en summa hos Lysa. Där har utvecklingen varit 1,5%, det är i och för sig plus men inte särskilt strålande. Är det kanske bättre att flytta Nordeafonderna som jag har i en stratega 50 (ca 50000) till Lysa eftersom de har en lägre avgift?
Tacksam för svar.
Liselott

Tack snälla för svar

Liselott

Ingen vet hur dina fonder kommer gå. Historiskt sett går index upp 7-8% årligen, men det kan variera mycket år från varför man säger att tidshorisonten ska vara minst 10 år.

Dyra fonder med höga avgifter presterar sällan bättre än billiga indexfonder.

Räntekonto kan definitivt vara ett alternativ då risken är mycket låg. 2% är ju bättre än 0 %.

Jag tycker du ska fundera på vilken risknivå du vill ha, och fördela sparandet efter det. Att fonder/lysa inte gått bra i år är inte i sig ett bra argument för att flytta pengarna därifrån. Däremot kan det vara en indikation på att man har för hög risk om man blir svettig när fonderna går ner…

Tack för svar:- Jag tycker att det här är skitsvårt. Du säger att man ska ha en tidshorisont på ca 10 år. Det har verkligen inte jag. Jag tänker börja ta ut min pension om ca 3 år (om jag har jobb så länge) Jag har inte tänkt använda alla mina pengar direkt (som jag sparar i fonder) utan använda en del varje månad för att dryga ut pensionen. Det är ju klart att jag inte vill ha mindre pengar om 3 år än vad jag har idag på mina konton. Jag är ingen risktagare, jag blir mindre glad för uppgång än vad jag blir ledsen för nergång (jo jag är kanske lite knäpp). Jag förstår dock inte att mina pengar på ett sparkonto, hos till ex Handelsbanken som ger en ränta på ca 3% skulle vara ett sämre alternativ än att ha dem i madrassen. Pengarna kan väl inte minska om man får ränta? Ursäkta alla dumma frågor men min specialitet är kanelbullar och inte aktier fonder :wink:
Liselott

I normala fall när man sätter in pengar på ett ISK så ligger pengarna bara där som på vilket bankkonto som helst fram tills att du aktivt köper en fond eller aktie eller dyl. , detta gör i sin tur att du bara betalar skatt på pengarna, och faktiskt förlorar pengar räknat i kronor. Är dom investerade så är det bättre då man betalar skatt på alla pengar som finns på ett ISK oavsett om dom är investerade eller inte! Man bör inte ha kontanter liggandes på ISK av den anledningen.

1.75% låter väldigt högt!

3% ränta är helt klart bättre än att ha dom i madrassen.

Räknat i kronor så kommer du få mer pengar över tid med en ränta på 3%, eller t.o.m 0.1%.
Problemet här kommer i att inflationen, just nu är ungefär 9%. Vilket således betyder att om dina pengar räknat i kronor ökar med 3% så blir allt du köper fortfarande 9% dyrare. Således tappar du köpkraft och blir 6% “fattigare” per år snarare än att du tjänar 3%.

Med detta sagt och att du skall börja ta ut din pension om ett par år så hade jag nog tagit en kik på Lysa lite mer. Nu har jag inte Lysa själv men förstått att de har någon form av test man kan göra där man fyller i lite diverse information och får en bra uppdelning. Lysa har även ett sätt där man kan ställa in att betala ut en summa varje månad tror jag.

3 år är väldigt kort horisont för att lägga allt i fonder (givet att det är aktiefonder). Samtidigt tror jag inte att du kommer behöva allt kapital dagen du går i pension?

Lite beroende på hur mycket det rör sig om tycker jag att du ska söka rådgivning hos tex småspararguiden. Alternativt flytta allt till lysa och svara på deras initiala frågor som ger dig en rekommendation om hur stor risk du bör ta på dig.

Ränta på sparkonto kan du inte förlora pengar på (se till att det finns insättningsgaranti), däremot förlorar du köpkraft eftersom inflationen är hög. Men ingen kan ge dig en sparform som garanterar avkastning högre än inflationen… Det är inte fel med sparkonto, det är mest att som flesta här jagar högre avkastning, och det är rimligt om man har 10-20 år som sparhorisont…

Du ser, det händer igen…

Vad händer @Ola_Morin :thinking::wink: ?

Folk verkar tro att man kommer undan inflation, det finns INGET sätt att slippa undan den. Hade den inte funnits hade realökningen på aktier/fonder varit högre. Det är en straffskatt på ALLA fiatpengar som har inflation i landet. Nedan de länder som har lägst inflation:

1 gillning

Du verkar helt ha missförstått vad jag menade…
Självklart påverkar inflationen oavsett.
Men om du har pengar på ett räntekonto där räntan är lägre än inflationen kommer ju din realnettoförmögenhet att minska med 100% garanti. Medans om du har det på börsen i en indexfond så kommer din realnettoförmögenhet till största sannolikhet att öka över tid.

1 gillning

Tack, jag vill bara va jättetydlig mot alla nya medlemmar, det går inte att förutsätta att dom vet lika mycket som alla som hängt här länge… Men ja, jag förstår vad du menar…

Det är dock ingenting som säger att börsen kommer slå räntan på ett sparkonto på kort sikt, framför allt inte om man satsar på enskilda aktier…

3 gillningar

Då är det bara flytta till Afganistan och öppna hög sparräntekonto där istället :joy::person_tipping_hand: . Har du funderat på det @Ola_Morin ? Vi får samåka dit då det blir billigast :ok_hand:

1 gillning

Ibland saknar jag en :joy: ikon jämte :heart: ikonen på inlägg…

5 gillningar

Det får du inte glömma då det är jätte viktigt i mitt fall :face_with_hand_over_mouth:

Nog för att jag är för samåkning men just Afghanistan har jag lite betänksamheter mot… Men det är säkert bara jag som är trångsynt…

1 gillning