Nordea vill bara tjäna pengar på mig

Hej!
Jag är en försiktig sparande människa, som tyvärr inte kan så mkt om aktier och fonder. Har i många år haft rörigt med mitt sparande och haft en massa med " rådgivare" som såg till att jag betalar dyrt i form av höga avgifter. Jag har sparat pengar för min dotter i 16 år i en kapitalförsäkringsfond Placera som lades ner i november. Pengarna flyttades av Nordea till Allokeringfond som har hög förvaltningsavgift, runt 1,65. Jag vill ta ut pengarna inom två år, förslaget var att flytta de till Stratega 30 som också har en hög avgift ( 1,35). Är det bra ide att jag tar ut de och sätter de på mitt Kapitalkonto? Kommer att fortsätta spara 1000 kr varje månad. Ett annat konto med mina PPS flyttas till Nordea Global Passiv .
Har ett till konto med c.a 100 000 kr som jag kan fortsätta att spara i minst 20 år. förslaget var Stratega 50, igen höga avgifter. Har funderat på Nordea Sratega Ränta alt. AMF
räntefond Lång…eller ta ut pengarna och sätta in på mitt Kapitalkonto men 0 ränta.
Vill slippa betala så höga avgifter för dåligt presterande fonder. Är lite osäker när det gäller att flytta ut mina pengar från Nordea, men jag kanske borde göra detta.
Snälla, hjälp mig med förslag! Jag har bankmöte den 16/12 och vill gärna veta hur jag skall agera. Jag är försiktig, vill ha lagom tillväxt och så lite som möjligt förluster.
Tack snälla!
Ha en fantastisk kväll.
Hälsningar
Jenifer

Hej Jenifer,

Om pengarna ska användas om 2 år så bör dom inte ligga på aktiemarknaden, då passar sparkonto med insättningsgaranti bäst, men då får du fundera om pengarna verkligen ska användas om två år eller om dom kommer fortsätta ligga i fonder en längre tid när väl ditt barn får pengarna.

20 år är en lång tidshorisont, då passar det utmärkt att ta en hög risk då det är nästintill omöjligt att du kommer gå minus på en 20 års-period.
Kollar man historiskt så finns det ingen 10 års period efter andra världskriget till idag där man har gått minus på aktiefonder som följer svenska börsen eller globalt, så tycker absolut du bör ha en aktiefondsportfölj.

Läs gärna artikeln nedan:

Tycker absolut du ska ta steget att flytta ut pengarna från Nordea, till Avanza eller Nordnet.
Detta kommer ge dig en bättre överblick och möjligheten att spara i billigare fonder, hemsidorna är mycket mer pedagogiska.

Detta är inget för en sparhorisont på 20 år, som jag skrev ovan så är det en bra tidshorisont för att placera i aktiefonder!

Hoppas detta hjälper lite iaf, kolla gärna in länken och återkom om du har några frågor efter det! :slight_smile:

1 gillning