Hej. Jag tror mig vara ett skräckexempel gällande sparande och jag vill gärna ha hjälp med att ändra detta.
Det enda sparandet jag har förnärvarande är ett fondkonto med en fond i – Nordea Futura. Kostanden för denna är 1,41 (!!!) och först nu när jag börjat rycka mig i kragen inser jag att detta är ett varningstecken.
Jag är en 29 år och jagar drömmen om att bli dokumentärfilmare. Detta yrke ger dock inte mycket klirr i kassan och därför är jag väldigt mån om att försöka ha en så god privatekonomi så möjligt. Jag har en annan inkomst där jag kan avvara cirka 1000-2000 i månaden till sparande och jag behöver Er assistans för ett långsiktigt sparande.
Jag har lite mer än 100.000 på fondkontot varav vinsten är 70.000 (228,14). Detta är ju inte fy skam i och för sig men nu vet jag inte vad jag ska göra och skriker efter hjälp? Jag har ytterliggare 40.000 på ett sparkonto som jag vill sätta i arbete - hur ska jag tänka?
Ska jag överge Nordea och Futura, ta skattesmällen, skaffa ISK och följa Rikatillsammans-modellen?
Ska jag ha kvar fondkontot och låta det jobba medan mitt nya sparande ska ske på ISK?
Ska jag flytta till en skog och lära mig fiska istället?
Som ni ser, vilsen själ på ny mark!
/Fredrik