Skräckexempel - Fondkonto med hög avgift (Nordea Futura 1,41%) - dumpa eller behåll?-

Hej. Jag tror mig vara ett skräckexempel gällande sparande och jag vill gärna ha hjälp med att ändra detta.

Det enda sparandet jag har förnärvarande är ett fondkonto med en fond i – Nordea Futura. Kostanden för denna är 1,41 (!!!) och först nu när jag börjat rycka mig i kragen inser jag att detta är ett varningstecken.

Jag är en 29 år och jagar drömmen om att bli dokumentärfilmare. Detta yrke ger dock inte mycket klirr i kassan och därför är jag väldigt mån om att försöka ha en så god privatekonomi så möjligt. Jag har en annan inkomst där jag kan avvara cirka 1000-2000 i månaden till sparande och jag behöver Er assistans för ett långsiktigt sparande.

Jag har lite mer än 100.000 på fondkontot varav vinsten är 70.000 (228,14). Detta är ju inte fy skam i och för sig men nu vet jag inte vad jag ska göra och skriker efter hjälp? Jag har ytterliggare 40.000 på ett sparkonto som jag vill sätta i arbete - hur ska jag tänka?

Ska jag överge Nordea och Futura, ta skattesmällen, skaffa ISK och följa Rikatillsammans-modellen?

Ska jag ha kvar fondkontot och låta det jobba medan mitt nya sparande ska ske på ISK?

Ska jag flytta till en skog och lära mig fiska istället?

Som ni ser, vilsen själ på ny mark!

/Fredrik

Detta. Enda anledningen att vänta är om du inom något år har tänkt ta på dig en stor kapitalförlust, typ sälja en bostad med förlust eller så. I så fall vill du sälja fonderna samma år så att du kan kvitta vinsten mot förlusten. Men annars är den bästa tiden att byta förut och den näst bästa nu!

Nordea Futura är 50/50 aktier/räntepapper, globalt investerat. Du kan få i princip samma sak hos Lysa med 50/50, till en trdjedel av priset. Men om du är riktigt långsiktig så kanske du ska överväga att ta på dig mer risk med större andel aktier.

Tack för snabbt svar Emil! Jag har ju insett att det hade varit ypperligt att sälja när börsen gick ner vid Covid men då var jag ännu mindre påläst än vad jag är nu.

Kapitalförlust-scenariot är inte aktuellt utan det är mer att ta smällen rakt av.
Men hur kommer det sig att jag ska göra mig av med Nordea Futura och inte enbart påbörja mitt “nya” sparande på ISK?

Försöker sitta med Jans grafer och räkneexempel och det känns som brytpunkten är lååångt borta när jag tjänat igen förlusten.

I ett gammalt exempel verkade Jan argumentera att det inte är någon större skillnand och i detta fall var värdeförändringen “bara” 44%.

Jag förstår att ISK eller Lysa är ett bättre alternativ men jag är rädd för att göra något förhastat! Men jag blir gärna övertygad!

Det är rätt enkelt. All ytterligare vinst du gör på fonden i fonddepån kommer också att beskattas med 30%. Eftersom skatten på ISK är satt utifrån en schablonvinst på (just nu) 1,25% (lägre än förväntat börssnitt) så kommer du aldrig tjäna på att ha kvar depån. Ju längre du har den desto större vinst kommer du få och desto mer får du skatta på vinsten. Plus att du fortsätter betala den höga förvaltningsavgiften.

Du kan mata in dina siffror här för att testa själv:

https://old.rikatillsammans.se/verktyg/behalla-depa-eller-byta-till-isk-kalkylator/

Alltså, du ska sälja fonden för att den är så himla dyr och dålig. Finns ingen anledning att göda Nordea med pengar. Sälj, ta smällen och gå vidare ;).

2 gillningar

Se över hur mycket du behöver i buffert.

Om de pengarna ska ingå i en buffert ska de vara låg eller helst ingen risk. D.v.s. sparkonto med insättningsgaranti. Se till att du kan lösa akuta situationer genom att ha en liten del på din primära bank. Flytta resten till ett sparkonto med insättningsgaranti och ränta, t.ex. Klarna. Därifrån tar det några bankdagar att få ut pengarna och du får en kopp kaffe då och då istället för ingen ränta alls. Kolla på https://www.konsumenternas.se/ t.ex. för att se vilka som ligger bra till just nu.

Om det är utanför bufferten och ska investeras kan Lysa vara ett bra alternativ. Antingen tillsammans med de andra pengarna, eller i ett separat ISK med lite kortare horisont och runt 60% aktier.

2 gillningar