22 åring söker råd

Hej!
Jag fick 30 000 kr i fonder när jag föddes vilka nu har växt till sig till drygt 150 000 kr. Dessa är på ett AF-konto och jag kommer därmed betala 30% vinstskatt när jag säljer av. Jag funderar på om jag ska sälja för att investera på nytt i billigare fonder (dagens ligger på 1,3% i avgift) och sätta in på ett ISK. Eller ska jag bara låta de jobba på tills jag behöver pengarna såsom till en kontantinsats till en LGH? Hur skulle ni tänkt? (:

2 gillningar

Du kan använda schablonbeskattning när du säljer eftersom dessa ökat så mycket. 20% av totala värdet istället för 30% av vinsten. Om du ska byta eller inte är svårt att säga, du får räkna på det och se om det är värt det i praktiken.

Nysparande bör dock ske någon annanstans.

Edit: rätt ska vara att man kan ta upp 20% som anskaffningsvärde

1 gillning

Personligen hade jag flyttat pengarna till isk och billiga indexfonder. Men det du ska använda till kontantinsats hade jag lagt på sparkonto om det rör sig om en snar framtid (0-3 år).

2 gillningar

Kolla lite här:

2 gillningar

Den var bra, inte så stor skillnad kanske då. Tack

Ja det var något i den stilen. (:

Jasså, det var nytt. Det är ju stor skillnad. Tack

I det här fallet spelar det ingen större roll eftersom 20% av 150000 är 30000!

Eftersom det är “drygt 150000” kr nu har det ändå viss betydelse.

Utan schablonbeskattning blir skatten om försäljningspriset blir 155000 37500 kronor.
((155000-30000)*0,3)

Med schablonbeskattning blir skatten istället 37200 kronor. Alltså ingen större skillnad!

2 gillningar

Det bör kanske påpekas att schablonmetoden innebär att man betalar 24% av försäljningspriset i skatt, inte 20% som påstods innan – 20% är vad man låtsas att inköpspriset var (så att man betalar 30% på 80% → 24%).

När man passerat en värdeökning på 5x är det som avgör om man bör byta till ISK huruvida nuvarande avgift överstiger förväntad skatt+avgift för ISK. Huruvida ISK kommer kosta mer än 1,3%/år framöver kan man nog gissa olika om, så det kanske inte spelar så stor roll hur man gör här.

2 gillningar

Ja, brytpunkten för när man tjänar på att använda schablonmetoden är när värdet har gått upp 400%.

Värdeökning under 400%, 30% skatt på vinsten är mest fördelaktigt.
Värdeökning över 400%, schablonmetoden är mest fördelaktigt.

Först och främst måste du se över din sparhorisont. Se gärna avsnittet om fyrhinkarprincipen.

Jag hade rekommenderat att du har tre hinkar:

• Buffert (2-3 nettolöner)
  • Mellanriskhink (en extra buffert eller målsparande ca 5 år)
  • Högriskhink (pension 10+ år)

Jag hade sålt fonderna på AF kontot. Och placerat enligt ovan. Sen starta ett månadssparande i högriskhinken.

Högrisk och mellanrisk hinken kan placeras i ISK på Lysa eller Avanza (om du vill sköta det själv).

Lycka till!

1 gillning

Tack för svar!