Ändrat sparande pga hög avgift

Hej! Jag har två isk-konton för långsiktig sparande, ett sen ca 15 år tillbaka och det andra sen ca 5 år. De är Swedbank Robur bas 75 respektive Robur transfer 80 och går ungefär lika bra/dåligt. Jag månadssparar fortfarande i båda även om jag främst sätter in pengar i den nyare av dem.
Innan jag nyligen började läsa lite på forumet så levde mitt sparande sitt egna liv och jag tänkte exempelvis inte så mycket på “avgifterna”. Men nu uppmärksammade jag att det äldre av kontona där jag har mest pengar, bas 75, har en alldeles för hög avgift för att jag inte ska göra någon förändring.
Om jag nu vill flytta det sparandet till någon indexfond eller annan motsvarande sparform, hur ska man då tänka när man påbörjar ett nytt sparande med en större startsumma? Banken har tidigare gett rådet att inte köpa för en stor summa på en gång utan successivt bygga upp med ett månadsspar för att sprida risken så att inte den större summan med lite oflyt förlorar mycket i värde på en gång. Det är drygt 300k på det isk-sparande som jag vill avsluta/ändra. Hur dumt är det att gå in med hela summan på ett bräde i ett nytt sparande?
Om man sparar upp successivt istället, vad gör man då bäst med pengarna under tiden. Tråkigt att ha pengarna stående på ett bankkonto med minimal ränta.
Har någon några bra reflektioner och tips hur man ska tänka? :blush: Eftersom transfer 80 är tänkt som ett pensionssparande borde jag kanske flytta över en del i det sparandet och lägga en del i något nytt?

Tack för svaren på förhand!

1 gillning

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Eftersom pengarna redan ligger i aktiefonder så är det ju egentligen inget konstigt att byta från dina nuvarande aktiefonder till nya billigare fonder, allt på en gång. Då kommer du bara fortsätta vara fullinvesterad, precis som tidigare, och pengarna är i konstant arbete åt dig :+1:

Säljer du och parkerar pengarna någonstans och sedan pyttsar in pö om pö så jobbar ju inte längre pengarna för dig under tiden.

Jag hade helt enkelt sålt/bytt båda fonderna mot billigare globala indexfonder på den bank, det isk, du redan har. Brukar finnas en bytesfunktion på de flesta banker.

På swedbank finns t.ex fonden Swedbank Robur Access Global som är billig, bred och populär :+1:

8 gillningar

Är du säker på att det är ett isk? För om det är 15 år (du skriver ca) sedan du startade första kontot så är det mindre troligt att det är isk då isk infördes 2012… Så innan du säljer av fonden så kan det vara värt att dubbelkolla sparform, så du vet ifall det blir skatt på vinsten eller inte.

7 gillningar

Tack för svaret och tipset att dubbelkolla vilken sparform det är! Jag är säker på att det är isk så då slarvade jag bara med min tidsuppskattning :blush:

1 gillning

Tack för svaret! Det låter klokt. Jag ska kolla upp ditt fondtips och se vad min bank har för enkel bytesfunktion.