Byta fond hos Swedbank - hög avgift

Hej! Har ett sparande sedan många år i en fond hos Swedbank som banken satte upp. Avgiften är 1,3% (Swedbank Robur Sverige A) och har först nu förstått hur mycket det är. Det handlar om cirka 80 000.

Kostar det något att byta fond? Alltså behöver jag skatta om jag inte tar ut något utan bara byter.

Är det rimligt att bara byta till en annan fond som har lägre avgift eller bör jag flytta pengarna helt?
Behöver inte pengarna nu eller snart, men är lite rädd att göra förändringar (och särskilt att fråga nån hos banken) eftersom jag inte helt förstår hur allt går till.

Såg likande ämnen flera år tillbaka men blev inte mycket klokare.

1 gillning

Hej och välkommen till forumet!
Börjar med en fråga.
Ligger fonden på ISK?

I så fall är det bara att byta.
Ligger fonden på en AF depå (eller vad de nu kallar det) så behöver du skatta 30% på vinsten när du deklarerar.

Om du vill ha en enda fond så satsa på en global indexfond är mitt råd.

1 gillning

Är det isk, kf eller depå?

På Isk och Kf kostar det inget att byta.

Är det depå så får du skatta 30% på vinsten.

I de allra flesta fall lönar det sig ändå att sälja, skatta 30% på vinst, flytta till Isk och billigare fond.

1 gillning

Jättebra fråga… den infon jag kan hitta är kontotyp: fondkonto/fondkonto med likvid.

Så jag antar att jag då behöver betala 30% skatt om jag byter fond även om det är inom Swedbank?

1 gillning

Ja så verkar det vara. Jag hade passat på att avveckla depån och istället startat ett Isk med en billigare global indexfond.

3 gillningar