Gammalt fondkonto

Hej!

Jag har ett fondkonto (swedbank) som öppnades av mina föräldrar för snart 25 år sedan. Den ena fonden Swedbank Robur kapitalinvest har haft en ökning på över 400% sedan insättning (vinst i dagsläget ca 250 000kr). Har en ytterligare fond, Swedbank robur ränta kort plus (en sorglig historia till fond nu när jag verkligen gått in för att lära mig mer om ekonomi/sparande/investering). Där finns 16000kr varav ca 3000 är vinst.

Var på bankrådgivning och fick en del (har jag insett) tvivelaktiga råd (dyra, egna, aktivt förvaltade fonder osv) kring investering av mitt sparkapital jag haft på ett vanligt sparkonto. Fick i sambandet med det rådet att låta fonderna på det gamla fondkontot vara pga vinstskatt och sedan schablonskatt vid flytt till ISK. Men jag är nybörjare och vet inte om det rådet är det bästa för mig eller det bästa för banken. Att jag måste byta ut kort räntefonden är självklart då pengarna utgör del i ett långsiktigt sparande MEN:

Fråga 1
Ska jag byta ut korträntefonden men behålla den på fondkontot? Eller ska jag sälja den och investera i annan fond på ISK istället? Som jag förstår det verkar jag få betala vinstskatt oavsett. Bör vara bättre att sälja och flytta till ISK på sikt eller?

Fråga 2
Vad gör jag med kapitalinvest som gått bra och har en vinst storlek större (iallafall i mina mått mätt). Bäst att bara låta den vara på fondkontot? Avgiften för den fonden är ju dyr, men för mitt otränade öga ser ju fonden ändå ut att ha presterat bra?

Tacksam för lite inputs! :slight_smile:

Standardrådet är applicerbart och giltigt i ditt fall.

Sälj, investera i billigare fond i ISK och lägg undan pengar för skatten du ska betala in innan du deklarar vinsten nästa år. Det är runt februari du ska ha betalt in skatten.