Tre frågor om fonddepå - ISK och CSN

Hej!
Jag har nyligen börjat se över mitt sparade, och det som väcker mest frågor (3 st) är en allemansfond i Swedbank som jag ärvt, som då ligger på ett fondkonto eller i fonddepå som jag också förstått att det heter. Jag har insett att om jag säljer den för att flytta till ISK (och för att köpa annan fond) så skattar jag 30% på vinsten, som visar sig vara omkring 250 000 sedan dess början. Om jag förstått rätt betalar jag alltså 75 000 i skatt vid försäljning och flytt till ISK?! Jag har alltså mycket mindre pengar än jag trodde… Jag är också student och här kommer minst första fråga. 1) Visst räknas den vinsten på 250 000 in i fribeloppet, dvs hur mycket man får tjäna under året som student utan att det påverkar ens studiemedel? Borde jag isåfall pytsa ut försäljningen över de år jag är student i förhållande till hur mycket jag tjänar? Jag har inte ens börjat räkna på det men känns krångligt. 2) Min andra frågan rör kalkylatorn: Är det värt byta till ISK? | Jämför själv med vår kalkylator
Vad visar egentligen resultatet? Summan som syns under AF, ska jag fortfarande räkna bort 30% på vinsten där? Min tredje fråga 3), varför finns ens fonddepåer? Det verkar ju alltid vara sämre med en sådan i förhållande till ISK. Eller är det bara en tidsfråga, fonddepån kom först och ISK är hyfsat ungt i jämförelse (sedan 2012?), och alla som var snabba nog har redan bytt sin fonddepå till ett ISK? Och jag med många fler är bara sena på bollen? Dumt av oss isåfall.
Tack för lärorik podd och forum!

Ring/mejla CSN och dubbelkolla men inkomst av kapital har jag för mig tillhör inkomst ja. Arv är dock inte inkomst utan det är avkastningen du får av det (vilket gör att du behöver vara på miljoner i arv för att avkastningen ska påverka i stor grad). Bara för att du säljer det och utlöser skatt betyder inte det att det är inkomstgrundande.
Långsiktigt tjänar du på ISK så du ska byta så snart som möjligt. Nu antar jag att du som student är under 60 och därför är det vettigt att byta så snart som möjligt.
Fonddepåer kan användas för att kvitta förluster. Tar man stora risker kan det vara värt att lägga dessa aktier i depå istället. Sedan har många kvar i aktie- och fonddepåer och bankerna ser ingen anledning att byta då de tjänar pengar på blanketterna som behövs ifrån dem. Så finns få anledningar men de finns där.

1 gillning