Hur bör jag gå tillväga för att bygga en förmögenhet?

Hej!
Jag fyllde nyss 22 år, pluggar till läkare (5 år kvar) och jobbar under sommrar samt en del lov.

Jag är lite kluven hur jag bör gå vidare i mitt sparande och investerande, och hur jag bör distribuera mitt kapital.

1. För närvarande har jag ca 560 000 kronor i fonden Handelsbanken Svenska Småbolag A1. Avgiften ligger på 1.5% vilket jag tycker är ganska högt. Anledning till just denna fond är kapital mina föräldrar har sparat sen jag föddes. Varför de valde just denna fond vet jag ej.
    Jag har som avsikt att sälja av mitt innehav för eller senare och byta till en fond med lägre avgift, men vet inte när det är ‘värt’? Vinst ligger på ca. 313 000 kr och de ligger i ett Aktie- ochfondkonto vilket innebär vinstskatt. Har ni några tips? Är det något jag bör göra direkt, vänta tills fonden åter (om någonsin) når sin tidigare all-time-high, och sen avyttra, eller helt enkelt låta pengarna vara där.

2. Cirka 160 000 kr i Avanza. Här är den största andelen i amerikanska värdepapper, bla. Amazon, Alphabet, AMD, Apple, Microsoft, men även två fonder (ca. 30 0000 kr). Tanken är att vara mer aggressiv i mitt sparande då jag fortfarande är ung och har råd att ta mer risker. Jag vill tro att jag inte är alltför “dum” när jag väljer dessa företag. Försöker att investera i företag jag ser en framtid i. Då till frågan. Är detta klokt? Bör jag lägga en bra andel av min inkomst varje månad i enskilda värdepapper, eller hade ni hellre rekommenderat fonder?

3. Cirka 130 000 kr sparade på SBAB. Dessa är bundna i ca 130 dagar till, 4.25% ränta. Jag tror det hade varit smart att även investera dessa, istället för att låta pengarna ligga kvar hos SBAB. Visserligen är räntan helt OK nu, men jag spår det inte vara hur länge som helst. Vart bör jag investera detta? Jag vill helst öka mitt innehav av värdepapper, främst amerikanska, men vet inte hur klokt det är, känns ju betydligt mer osäkert än indexfonder.

4. Jag har cirka 100 000 kr i studieskulder. Jag har turen att jag bor ganska billigt samtidigt som jag i princip jobbar hela somrarna samt diverse lov. Det medför att jag kan spara hela mitt lån. Visserligen är det en skuld, men jag använder inte pengarna och räntan är relativt låg. Vad bör jag göra med dessa pengar, samt den fortsatta skuld jag kommer ta på mig? Spontant skulle jag vilja investera dessa också, men jag vet inte. Hur klokt är det att investera med lånade pengar egentligen? Just nu lägger jag in alla dessa pengar på SBAB.

För att sammanfatta: Jag vill fortsätta spara pengar och på en tidshorisont om 25-30 år vara relativt förmögen. Vad är det bästa sättet att gå tillväga just nu, med de förutsättningar jag har? Tacksam för alla svar!

OBS, allt annat, utom fonden småbolag ligger i ISK.

2 gillningar

Hej, och välkommen till forumet.

Jag skulle vilja slå ett slag för att börja med att lyssna på det här avsnittet:

5 gillningar

Hej!

Om du säljer dina fonder så räknas detta som inkomst och du kan få problem med csn. Jag hade därför inte gjort det i dagsläget .

10 gillningar

Som någon skrev tidigare, kolla upp om detta sätter käppar i hjulen för dit CSN lån om du säljer av. Kan du söka bostadsbidrag? Gör matlådor. Bo billigt.

Lycka till med det xD. Försök inte marknadstima. Det funkar inte för oss andra iaf.

Side-hustla vid sidan av studierna (Ränta på ränta effekten är fantastisk om man kommer igång tidigt, även om du bara kan spara småslantar i början. Vad du än gör, skaffa inte bil (dom är dyra i drift).

Investera i billiga globala indexfonder (NAV-fonder eller ETFer) och månadsspar. satsar du allt i Tech som du gör nu så betar du på att en branch ska slå snittet. Sådana bet betalar sig sällan. Pumpa in 90% i SPDR MSCI World UCITS ETF och 10% iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc) så får du en marknadsviktad portfölj utan ESG selektering för ca 0,11%. Tycker du ETFer är bökiga så kör 90% i Avanza Global och 10 I Avanza Emerging markets. Du kan alltid krydda till portföljen med småbolagsfonder, multifaktorfonder, techfonder osv men bulken bör vara i de marknadsviktade fonderna.

Belåna upp din portfölj till en rimlig nivå (räkna på hur mycket marknaden får svänga innan du blir överbelånad). Ha en buffert där du planerar för framtiden. Ska du köpa fastighet inom några år så ska bufferten vara större.

Lycka till!

1 gillning

Då tipsar jag om att Börja Här. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

du gör ju redan det. Det är inte “andra pengar” som du har investerat i fonder etc.
Med det sagt så behöver det inte vara fel.

Jag blev oroväckande uppspelt när jag såg ett stort kapital i en småbolagsfond. Dessvärre är den aktivt förvaltad, smal och dyr i avgift som du skriver.

En Global indexfond på ISK är en rimlig väg att gå istället för småbolag och enskilda aktier dock.

Kommande 5 åren bör bestå av hårt pluggande och arbete som du skriver och kan väl tycka att du inte behöver oroa dig för börsen samtidigt. Buffert ser bra ut.

Du kan alltid byta fonder utan att trigga reavinstskatt. Handelsbanken hade länge höga avgifter på sina fonder men numera tycker jag att deras utbud är rätt bra. Kolla deras Index Criteria-fonder. Du kommer hamna under 0,4% med samma möjligheter. Dela upp beloppet på småbolag, Global, Europa osv om du vill sprida risken mer.

2 gillningar

Nej det kan TS inte nödvändigtvis eftersom han skriver att vissa ligger på ett traditionellt aktie- och fondkonto.

2 gillningar

Det stämmer kanske🤔 Jag backar på det. Trodde att man inte triggade skatten om man använder knappen byte hos SHB. Det måste kollas upp.
Oavsett så hade jag bytt fonderna med hög avgift eftersom sparhorisonten är minst 5 år. I så fall passat på att gå över till ISK. Skatten måste betalas till slut oavsett.

Vad tror du händer när du “byter”?
Tycker inte du att där sker en försäljning och sedan ett köp för att få den nya fonden?
Det tycker Skatteverket i alla fall :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Som student med CSN kan inkomst inklusive lån från dem påverkas av kapitalvinst. Han behöver kolla det och inte spara pengar på fondavgifter men tappa sin löpande försörjning

Håller med. Det är en faktor att ha med. Reavinst på kapital räknas som inkomst som påverkar CSN. Jag hade fel angående att byte av fonder inte bara är ett byte utan en kedja av försäljning och köp. Därför faller mitt råd. Bra att det finns personer som kan rätta.
Samtidigt kan jag tycka att det är otroligt trist att systemet låser in pengar på en fond som göder bankerna och inte kan tillåta flytt till ett bättre alternativ. Bankerna har insett att kunderna kräver lägre avgifter och har anpassat sig. Samtidigt behåller de fonderna med höga avgifter och lurar därmed de som inte är så insatta. Jag gråter när jag tittar på mina föräldrars fondkonton.

3 gillningar

Läs Mer pengar för pengarna.
Läs på om ränta på ränta.
Lev under dina tillgångar.
Spara kontinuerligt 10% eller mer av dina inkomst i låg kostnad global index fond.
Gift dig, ta hand om din familj och dig själv.

2 gillningar

Tack till er alla för de svar och tips ni har givit mig! Jag är väldigt tacksam att ni alla har tagit er tid.
Som det ser ut nu får jag helt enkelt vänta med att sälja mina fondandelar i handelsbanken småbolag. Detta då jag har dubbelkollat och tyvärr kommer det påverka min möjlighet att få studiestöd från CSN.
Jag ska definitivt titta in de olika förslag på fonder ni har gett mig. Globala, billiga indexfonder är nog rätt väg att gå.

Tack!

5 gillningar

Först och främst grattis till en bra startposition (även om det verkar som om du redan hållt på ett tag) och ett fantastiskt framtida yrke!

Jag var i samma sits i slutet av min studietid och fick då sitta lugnt i båten fram till examen vilket tursamt nog inte var så långt bort då.

Alternativet till att vänta är ju att antingen ta en termin utan CSN eller att sälja av lite i taget och hela tiden se till att hålla sig under fribeloppet vilket ju kan bli meckigt, särskilt om du också jobbar.

Ytterligare ett argument emot att byta till ISK i din sits är ju att schablonintäkten säkert (?) också räknas som inkomst hos CSN.

Slutligen ett råd från en blivande kollega: Din ekonomiska situation ser bra ut, men läkarprogrammet och den tidiga karriären är en potentiell tidsresa 10 år framåt. Pengar kan komma och gå, men tiden mellan 20 och 30 kommer inte igen. Plugg/jobb är inte allt. Odla dina relationer och intressen och se till att uppleva livet!

Sälj inte hela beloppet. CSN kommer att räkna hela inkomsten och du kan bli återbetalningsskyldig av både bidrag och lån det halvåret du säljer. Finns tabeller med fribelopp på csns hemsida. Om du har ytterligare utrymme för inkomster så sälj för mindre än det beloppet och köp globalindex med låg avgift i ett ISK.