Söker råd gällande sparande som student

Hej alla!

Jag är en student som nyligen har börjat intressera mig för investeringar, och jag skulle verkligen uppskatta era råd och tips.

Är 25 år och har precis påbörjat en femårig civilingenjörsutbildning. Jag har tyvärr (dumt nog) inga pengar sparade förutom 15 000 som jag precis la in i Länsförsäkringar Global Index via Avanza. Just nu har jag möjlighet att investera ungefär 5 000 till 7 000 kronor (från mitt CSN lån+bidrag) varje månad, och jag vill säkerställa att jag inte gör allt för dumma val med mina pengar. Tror inte jag behöver någon buffert just nu då jag kan vända mig till päronen vid akuta fall.

Om inget ändras lär jag köra 100% i den ovanstående fonden. Jag undrar om det finns andra alternativ jag borde överväga? Bör jag diversifiera mina investeringar mer, kanske titta på andra fonder, aktier eller till och med något mer riskfyllt?

Jag vill också tänka långsiktigt, eftersom jag som student har en begränsad budget och vill bygga en stabil grund för framtiden. Har inte så mycket utgifter förutom det essentiella. Vad har ni för erfarenheter och rekommendationer?

Alla råd och synpunkter är välkomna!

Tack på förhand!

CSN-lånet är mycket förmånligt. Helt ok att investera det tycker jag om man inte behöver hela till uppehället.
Fundera över din tidshorisont.
Behöver du pengarna till insats till boende om 5 år ?. Då skulle jag skaffa ett bra sparkonto för dina besparingar. ca 3,7 % kan du få nu med fria uttag. Tyvärr får du skatta bort 30% på avkastningen.
Ingen risk för en att en börskrasch tar hälften för dig då…

OM du sparar mer långsiktigt för en del av dina sparpengar.
Då ÄR dom enkla men tråkiga råden i detta forum riktigt bra och rimligen bäst.

• Öppna ett ISK-konto för ditt sparande
  • Breda indexfonder som investerar i hela världen diversifierat över många branscher. Dessa följer generella index mycket nära om dom är väl konstruerade. Kolla det.
  • Låg Avgift gärna 0,2% max