Söker råd gällande sparande som student

Hej alla!

Jag är en student som nyligen har börjat intressera mig för investeringar, och jag skulle verkligen uppskatta era råd och tips.

Är 25 år och har precis påbörjat en femårig civilingenjörsutbildning. Jag har tyvärr (dumt nog) inga pengar sparade förutom 15 000 som jag precis la in i Länsförsäkringar Global Index via Avanza. Just nu har jag möjlighet att investera ungefär 5 000 till 7 000 kronor (från mitt CSN lån+bidrag) varje månad, och jag vill säkerställa att jag inte gör allt för dumma val med mina pengar. Tror inte jag behöver någon buffert just nu då jag kan vända mig till päronen vid akuta fall.

Om inget ändras lär jag köra 100% i den ovanstående fonden. Jag undrar om det finns andra alternativ jag borde överväga? Bör jag diversifiera mina investeringar mer, kanske titta på andra fonder, aktier eller till och med något mer riskfyllt?

Jag vill också tänka långsiktigt, eftersom jag som student har en begränsad budget och vill bygga en stabil grund för framtiden. Har inte så mycket utgifter förutom det essentiella. Vad har ni för erfarenheter och rekommendationer?

Alla råd och synpunkter är välkomna!

Tack på förhand!

CSN-lånet är mycket förmånligt. Helt ok att investera det tycker jag om man inte behöver hela till uppehället.
Fundera över din tidshorisont.
Behöver du pengarna till insats till boende om 5 år ?. Då skulle jag skaffa ett bra sparkonto för dina besparingar. ca 3,7 % kan du få nu med fria uttag. Tyvärr får du skatta bort 30% på avkastningen.
Ingen risk för en att en börskrasch tar hälften för dig då…

OM du sparar mer långsiktigt för en del av dina sparpengar.
Då ÄR dom enkla men tråkiga råden i detta forum riktigt bra och rimligen bäst.

• Öppna ett ISK-konto för ditt sparande
  • Breda indexfonder som investerar i hela världen diversifierat över många branscher. Dessa följer generella index mycket nära om dom är väl konstruerade. Kolla det.
  • Låg Avgift gärna 0,2% max

Över lång tid kan du då hoppas på säg 4% real värdeökning i snitt per år med skatt och inflation redan avräknad.

Den som istället grejar aktivt med en del av sina sparpengar och köper och säljer på egna ideer KAN få bättre avkastning över tid MEN det är vanligare att man inte får det. Det enda man med säkerhet får är lite spänning och adrenalinpåslag. Det kanske får kosta några kronor?. Om du väljer den vägen gör det helst med en liten avdelad andel av dina besparingar.

Du är uppenbarligen ekonomiskt lagd vilket är jättebra både nu och sen, men jag tycker du också ska utvärdera vad de där csn-pengarna du sparar annars kan avkasta i form av att ge dig optimala förutsättningar i skolan de kommande fem åren. De där 5000 kr i månaden är småpotatis i jämförelse med vad du kan spara sen när du har ett bra jobb. Jag tänker på om du typ tänker att du ska bo hemma hos mamsen tills du är 30, om du behöver pendla 2 timmar till campus, eller om du ska knega vid sidan av plugget för att maxa spargraden. Såna saker.

Bara food for thought, har såklart ingen aning om din verkliga situation. Lycka till med plugget, låter som det kommer gå jättebra :slight_smile:

1 gillning

Du gör helt rätt i att tänka långsiktigt. Om du investerar i indexfonder med en förväntad genomsnittlig avkastning på 7% årligen kommer ditt kapital att dubblas vart tionde år, vilket på 40 år (lagom när du ska gå i pension) innebär att ditt kapital vuxit med x16.

Mitt tips är att du investerar majoriteten (70%) av ditt månadssparande i din globalfond Länsförsäkringar Global, 20% i en Sverigefond (förslagsvis Avanza Zero om du ändå använder Avanza som nätmäklare) och 10% i en tillväxtmarknadsfond.

Låt detta gå på autogiro. Du behöver inte logga in och kolla din investeringar, utan låt dem vara. Sälj inte i panik om börsen går ned. Var tålmodig med sparhorisont på åtminstone 10 år.

Lycka till!