Hej alla sparare! Jag är en student som är ganska ny på sparande i fonder och har nu insett att mycket av det som jag investerat i inte är så smart långsiktigt. Har kanske 20 olika fonder som jag köpte lite på måfå och förlitade mig helt på morningstar och att de skulle ha bra rating (vilket jag nu förstått inte är ett bra mått för en fonds kvalitet).
Det jag nu vill göra är att lägga ungefär hälften av mina 100.000kr som jag har i fonder på Länsförsäkringar global index, som jag förstått är ett sunt alternativ. De pengarna tänker jag låta växa och kanske använda för att betala av CSN t.ex om 15 år ungefär. Resterande 50.000 tänker jag att jag ska lägga i någon fond med kort sparhorisont. De ska användas för t.ex en upplåtelseinsats på eventuell lägenhet eller som buffert för om jag skulle bli av med mitt CSN. Jag sparar 2000kr i månaden och lägger då ”en tusenlapp i varje hög”.
Jag vet alltså ungefär hur jag tänker att jag vill spara, men problemet är att jag inte vet hur jag ska gå tillväga med att sälja de innehaven jag inte längre vill ha. Ska vänta och göra det under någon viss tidpunkt eller är det bara att riva av plåstret? Det här är inte pengar som jag behöver ha tillgång till i närtid eller så.
Ligger fonderna på ISK hade jag personligen rivit av plåstret och bytt direkt. Du vill inte ha nuvarande fonder och hade du inte haft pengarna investerade misstänker jag att du hade lagt dem i Länsförsäkringar Global Index direkt.
Ligger fonderna på AF-konto är det bra att veta att det är 30 % vinstskatt på fondernas värdeökning när du säljer dem.
Att vara skuldfri är inte dumt och du ska göra det du känner är bäst, men jag personligen hade tänkt ett varv extra just när det gäller att betala av CSN-lånet. Det är ett av de mest förmånliga lånen man kan ha med tanke på dess låga ränta. Det finns andra sämre lån pengarna hade kunnat hjälpa till att undvika eller minska i framtiden. Men som sagt, gör det du finner vara bäst för dig.