Spara & investera när jag bara tar "lön" en gång om året pga. min nuvarande inkomst

Ny här på forumet och tänkte att det kanske finns någon/några här som har några idéer på hur jag bäst “tar hand om” mitt sparande utifrån min nuvarande arbetssituation.

Bakgrund:
Jag är egenföretagare med enskild firma och jobbar ansluten till ett bolag där det jag säljer är det jag tjänar = enbart provision, ingen grundlön.
Eftersom jag inte vet hur mycket jag kommer att tjäna från månad till månad (ca 9 tkr - 32 tkr) och jag har en preliminärskatt som är baserad på tidigare års totala inkomst, så har jag valt att inte ta ut någon lön (eget uttag) varje månad. Jag plockar ut vinsten efter årsskiftet, skatten redan betald, och budgeterar för kommande år. Jag har alltså en klumpsumma som jag plockar ur under året.

Jag har ett sparkapital på ca 350 000 kr hos Swedbank och Ica Banken, fondkonto med ca 120 000 kr hos Swedbank och kapitalspar med fondförvaltning hos Folksam på ca 75 000 kr. (Fonderna har jag aldrig rört för de fick jag när jag var yngre av mina föräldrar när jag fyllde 18).

Fråga 1.
Jag behöver ha en summa om ca 250-300 tkr som jag kan plocka ur fritt för mina levnadskostnader och hobby under året, men jag vill ändå att de pengarna inte bara ska “ligga” där och skvalpa. Jag vill helst att de ska generera något också, även om jag använder dem. Vanligtvis finns det pengar kvar i slutet på året och då har de genererat lite ränta, men räntan hos bankerna är ju inte speciellt gynnsamma så att säga…
Vad tycker ni jag ska göra för att, rent krasst, få mer valuta för pengarna?

Fråga 2.
Jag kan, av naturliga skäl, inte sätta undan pengar per månad, men jag kan däremot sätta in en klumpsumma av de pengar som “blivit över” i slutet av året. Hur investerar jag bäst en klumpsumma? Sätter över lite åt gången i fonder eller kör in allt på en och samma gång?

Fråga 3.
Jag är inte speciellt nöjd med kapitalsparet hos Folksam och tänker även att jag vill flytta fonderna från Swedbank. Jag har inget intresse av att själv hålla koll på fonder, aktier och liknande så jag vill gärna använda mig av en fondrobot eller liknande.
Hur hade ni gjort med de nuvarande fonderna och “överblivet” kapital från året?

Hoppas att det inte blev för luddigt, bara fråga om något är oklart!

Svaret på alla dina frågor är att sätta in alla pengar på en fondrobot typ Lysa. Dels upp i två eller tre olika konton. Där du ska ta ut “lön” låter du pengarna ligga i typ 100% räntebärande. I de andra kan du välja en annan fördelning.

Jag skulle tipsa om att ha tre konton.
Ett för lön, 100% ränta.
Ett kortsiktigt sparande, 75% ränta 25% indexfonder
Ett långsiktigt sparande 100% indexfonder/aktier.

Lätt och simpelt som tusan.

Tack för svar!

Eftersom jag behöver pengar tillgängligt på “sekunden”, när det kommer till vardagliga utgifter, så tänker jag att det kanske blir lite svårt att sätta över allt. T.ex. Lysa tar ju ett par dagar att föra över till banken där jag har kontokort att betala med.

Tänker att jag måste ha visst kapital kvar på banken eftersom fondrobotarna inte tillhandahåller kontokort.

Eller hade du någon annan idé?

Kontokort behöver inte koppling till konto på bank, man betalar oftast månadsvis innan förfallodag.

Så länge som det är ett kreditkort eller betalkort.

Korrekt, kreditkort löser problemet med några dagars överföringstid förutsatt att kreditbeloppet räcker.

Jag vill inte ha kreditkort, utan jag vill betala med “mina egna” pengar direkt. Som det ser ut måste jag behålla visst kapital hos banken för att kunna betala saker på stående fot.

Eftersom du behöver tillgång till pengarna inom ett år så tycker jag räntekonto är rimligt. Här finns en lista på sparkonton och deras ränta:

Några av dem har till och med debitkort som är kopplat till samma konto – med risk att du spenderar upp allt för snabbt. Du kan låsa en del av pengarna 3, 6, 9 månader för bättre ränta och hindra dig själv från att spendera upp allt för snabbt.