Kortsiktigt sparande för återbetalning av privatlån

Jag har fått låna 150 000 kr av en vän till mitt husbygge. 4,5 % ränta, återbetalas efter 2 år. Jag kommer behöva ta ut större summor då och då, samtidigt som jag månadsvis sparar till återbetalningen på det kontot. Frågan är – var ska jag sätta pengarna? Det avråds ju från att investera i fonder när det gäller kortsiktigt sparande. Men räntan på sparkonton är ju väldigt låg nu, särskilt på rörliga konton. Korta räntefonder? Avråds ju också för kortsiktigt sparande, men jag är frestad…Finns det andra alternativ som ger lite mer ränta än sparkonto, utan att innebära en allt för stor risk? Eller ska jag bara sitta säkert och tugga i mig den låga räntan på ett sparkonto?

EDIT - Vännen föredrar att få tillbaka hela summan efter 2 år, istället för att få uppdelat månadsvis.

Varför inte betala direkt till din vän bara?

2 gillningar

Betala direkt till kompisen och om det inte är okej, sätt det på ett fasträntekonto eller flera. Strula inte med börsen för den lilla uppsidan och stora nedsidan det kan innebära.

4 gillningar

Glömde nämna att hon föredrar att få tillbaka hela summan efter 2 år.

Dåså, fasträntekonto(n) it is.

Och, välkommen till forumet! :smiley:

2 gillningar

Då är det flera fasta sparkonton med insättningsgaranti som är bra.

Jag skulle ha valt Hoist.

1 gillning

Tack!
Fasträntekonto funkar inte eftersom jag kommer behöva ta ut pengar lite oregelbundet den första tiden.

Då är det bara att kolla i länken jag länkade och välja flera obundna sparkonton med insättningsgaranti.

1 gillning

Det var därför jag skrev alternativet med flera. Själv har jag ett rullande system så att jag har flera konton (i mitt fall tretton) varav cirka tre löper ut varje månad, medan övriga snurrar vidare.

Exempel: Gränsen brukar vara 20k minst per konto och du kan låsa på tre månader. Om du sätter in 20k första veckan har du 130k att röra dig med, sedan 20k tredje veckan (och har 110k kvar i rörligt kapital), fortsätter med 20k femte veckan etc.

När tolv veckor gått är de första 20k tillgängliga igen. När 14 veckor gått nästa 20 etc.

Så, med bara lite framförhållning kring vad pengarna ska gå till och ungefär när kan du motverka åtminstone inflationen ganska vettigt på det här sättet. Det finns alltid 20-30k tillgängliga.

Fördelen med den här modellen är också att den kan köras på din vanliga huvudbank och kräver inget studsande mellan olika banker.

2 gillningar

Toppentips, tack!

1 gillning