Jag tog ut pengar från globalfonder och lade på sparkonto för ett år sedan cirka för att köpa bostad. Sen blev jag av med jobbet och bostadsköp blev inte aktuellt .
Nu har jag ett nytt jobb med lön runt 60.000 men av olika skäl beslutat mig avvakta med köp av bostad minst 2 år. Planerar att försöka få barn och vågar inte gå upp i fasta månadskostnader för ett drömboende i radhus jämfört med min rätt billiga hyresrätt.
Så frågan är nu vad gör jag med mitt sparande. Tar gärna emot era tankar
Har 600.000kr på sparkontot nu, 350.000cirka på Lysa och sen lite i Investor.
Sparar runt 20.000kr i månaden - allt det går till Lysa just nu.
De bostäder jag tittar på just nu ligger runt 4 miljoner och jag behöver då med nya reglerna runt 400.000kr i kontantinsats. Men månadskostnaden blir då hög för räntor och amortering.
Frågan är alltså:
-Ska jag prioritera mitt sparande nu till börsen eller öka kontantinsats på sparkonto ?
-Är det dumt att ha så mycket pengar som jag har nu på ett sparkonto ? Det känns det spontant och en del av mig är sugen på att vänta in en eventuell dipp och lägga in en summa på börsen istället
Det låter som ett väldigt rimligt resonemang. Att ha mer än minimum i kontantinsats är sällan fel. Kommer du under 70 % eller 50 % belåningsgrad sänker du ju amorteringskravet, vilket ger ett skönt kassaflöde i vardagen.
Vad har du för sparkonto idag? Ett tips om du vill maximera räntan men ändå ha snabb tillgång till pengarna är att köra en rullande “ränte-stege” på t.ex. SBAB. Om du delar upp pengarna på tre olika 3-månaders bundna konton med en månads förskjutning, så har du alltid en tredjedel av pengarna tillgängliga inom nån vecka om drömlägenheten dyker upp. Men du får ändå bättre ränta än på ett helt rörligt konto
Jag tänker jag stannar kvar i hyresrätt under eventuell föräldraledighet, så säg flyttbar om 2år (har börjat försöka bli gravid men man vet ju aldrig hur lång tid eller ens om de går men är målsättningen)
Och vill flytta senast innan det barnet börjar skolan då skolorna här omkring inte är toppen så en flexibel med flytt inom 2-7år
Medan du håller på och jämför så är mitt tips att redan i kväll öppna 2 eller fler 3-månaderskonton på Coeli. Trots tidigare kritik rörande långsamt uttag erbjuder de just nu ett riktigt attraktivt alternativ med 3% ränta.
Hellre ha öppnade konton som du sedan är fri att använda eller ej, än att du i morgon kommer fram till att detta faktiskt är det bästa alternativet och då upptäcker att Coeli kanske inte längre erbjuder 3% på 3-månaderskontot.