Hej!
Jag har börjat min sparresa och har nu som mål att spara till en lägenhet inom 3 år. Vilken sparmetod tycker ni är bäst? Fast/rörlig Sparkonto, fonder (kanske lite kort sparhorisont?), eller något annat?
Alla tips uppskattas!
Hej!
Jag har börjat min sparresa och har nu som mål att spara till en lägenhet inom 3 år. Vilken sparmetod tycker ni är bäst? Fast/rörlig Sparkonto, fonder (kanske lite kort sparhorisont?), eller något annat?
Alla tips uppskattas!
Som du är inne på, kort sparhorisont = sparkonto m. bra ränta och insättningsgaranti. Lycka till!
Beror väl framförallt på hur flexibel du är med målet och vilken avkastning du behöver för att nå dit.
När jag tittar i backspegeln ser jag att det bästa hade varit om jag alltid haft hela mitt disponibla kapital investerat i globalindex.
Om du kikar framåt då?
Framtiden är grumlig – vi vet inte vilken valuta eller vilken börs som kraschar härnäst, även om vi kan anta att de alla kraschar till slut – men jag håller mig till globalindex.
Och om du vet att du behöver pengarna julen 2026?
Välkommen till forumet!
Sätt det på fasträntekonto och håll igen på utgifterna. All investering med den tidshorisonten är alldeles för riskfylld.
Har man avtalat om att betala en ett visst belopp i en viss valuta julen 2026 kan man med fördel använda ett bundet räntesparande för att hedgea risken. Själv har jag dock sällan eller aldrig haft så klart för mig vilka utgifter jag kommer ha ett par år in i framtiden.
Jag är ändå ganska flexibel, jag kommer att försöka spara så mycket som möjligt men så klart man vill ha så hög avkastning som möjlig
Ja visst sparkonto är nog ”säkraste” lösningen! Har du tips på några sparkonton?